Po sukcesie pierwszej edycji projektu Finansoaktywni" przygotowaliśmy drugą misję dla gimnazjalistów „Finansoaktywni. Misja Budżet". W 2016 r. nowa misja pomogła w odkryciu odpowiedzi na pytania czym jest budżet, skąd się bierze, jakie są jego rodzaje, dlaczego budżet państwa jest taki ważny i tak trudno się go konstruuje oraz co my z tego mamy?
„Finansoaktywni. Misja: Budżet" to program edukacyjny dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. Głównym założeniem projektu było zapoznanie uczniów z pojęciem budżetu, od rodzinnego aż do budżetu państwa. Ideą programu było również podkreślenie istoty płacenia podatków, które stanowią najważniejszą część dochodów państwa.
Program ruszył w styczniu i zakończył się w maju 2016 r. W ramach projektu – podobnie jak w pierwszej edycji – przygotowaliśmy dla nauczycieli bezpłatne zestawy edukacyjne, które zawierały m.in. scenariusze lekcji, zestawy kart do gry edukacyjnej, plakaty edukacyjne, a także animowany film i prezentację multimedialną. Zestawy edukacyjne powędrowały do 500 szkół, dodatkowo ze strony www pobrano 378 pakietów w formie elektronicznej. Do konkursu zgłosiło się 230 trzyosobowych zespołów z całej Polski, które pracowały pod opieką nauczyciela. Jego rozstrzygnięcie nastąpiło w Ministerstwie Finansów 31 maja 2016 r. Zadaniem zespołów było:
- opisanie projektu lokalnej inwestycji,
- zorganizowanie i przeprowadzenie debaty, która odbyła się po przeprowadzeniu przez nauczyciela lekcji na podstawie otrzymanego zestawu edukacyjnego,
- przygotowanie wizualizacji projektu inwestycji w formie makiety, pracy plastycznej, prezentacji lub filmu (w przypadku przejścia do finału konkursu).
Komisja konkursu najwyżej oceniła propozycje:
- Gimnazjum im. Jana Pawła II z Czerwieńska – zespół pani Agnieszki Kostrzewy: budowa miasteczka ruchu drogowego, przeprowadzanie egzaminów na kartę rowerową oraz prowadzenie turniejów,
- Publicznego Gimnazjum im. św. Jana Pawła II z Goszczanowa – zespół pani Justyny Jocz: bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w drodze do szkoły – budowa progów zwalniających, podwyższeń, oznakowanie przejść dla pieszych oraz wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych przy szkole podstawowej,
- Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II z Karniewa – zespół pani Joanny Jaworskiej: stworzenie tymczasowego domu dla zwierząt, porzuconych przez opiekunów.
Pozostali finaliści konkursu i ich projekty:
- Gimnazjum im. Z. Krasińskiego z Opinogóry Górnej – zespół pani Agnieszki Wilińskiej: usytuowanie na terenie przyszkolnym wiejskiej chaty, integracja środowiska lokalnego, krzewienie tradycji ludowych, promocja szkoły i gminy,
- Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk – zespół pana Grzegorza Kalejty: aplikacja mobilna „Jaćwingowie. W pogoni za historią", ukazanie historii zapomnianych wojowników – Jaćwingów,
- Gimnazjum Publiczne nr 1 im. Ks. Jana Twardowskiego z Czechowic-Dziedzic – zespół pani Magdaleny Jasińskiej: Przekształcenie ogrodu przyszkolnego w Arboretum – utworzenie strefy aktywnego wypoczynku, strefy przyrodniczej, wytyczenie ścieżek dydaktycznych z tablicami naukowymi,
- Gimnazjum nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego z Myślenic – zespół pani Anny Dury: utworzenie w szkole pracowni: modelarskiej, krawieckiej i gastronomicznej, a także doposażenie pracowni fizycznej, chemicznej i biologicznej,
- Gimnazjum nr 11 im. Stefana Batorego w ZS nr 10 z Wrocławia – zespół pani Danuty Banachowicz: renowacja istniejącego boiska trawiastego na terenie szkolnym oraz wzbogacenie jego otoczenia o infrastrukturę: ścieżki, ławki, stoły do gier i bieżnię,
- Gimnazjum nr 6 z Lublina – zespół pana Marka Mirosława: umożliwienie osobom niepełnosprawnym, rodzicom małych dzieci, seniorom dostępu do placówek publicznych, będących zarazem Obwodowymi Komisjami Wyborczymi,
- Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego z Ząbkowic Śląskich – zespół pani Anny Szmiel: odnowienie Filii Biblioteki Publicznej, wprowadzenie ebooków i audiobooków, a także stworzenie miejsca spotkań kulturalnych.
Na zwycięskie drużyny czekały atrakcyjne nagrody rzeczowe oraz wycieczka do Pałacu Prezydenckiego i Sejmu.
Aby dołączyć do programu nauczyciel wypełniał formularz dostępny na stronie Finansoaktywnych (link otwiera nowe okno w innym serwisie). Na adres szkoły został dostarczony pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych opracowanych przez grono specjalistów Ministerstwa Finansów we współpracy z metodykiem. Zestaw zawierał:
- scenariusz lekcji dla nauczyciela „Poznaj budżet, zaplanuj wydatki",
- materiał merytoryczny do scenariusza lekcji dla nauczyciela „Poznaj budżet, zaplanuj wydatki",
- 1 plakat edukacyjny,
- 4 zestawy dwudziestu kart do gry edukacyjnej,
- 1 kartę z tabelą budżetową,
- 25 upominków – długopisy z logo programu,
- prezentację do realizacji lekcji ,
- krótkometrażowy, animowany film edukacyjny,
- metryczkę – opis projektu „Tu jest budżet".
Więcej o akcji: Finansoaktywni (link otwiera nowe okno w innym serwisie).