«Powrót

Sympozjum Naukowe pn. „Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków”

Sympozjum Naukowe pn. „Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków”

Sympozjum Naukowe pn. „Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków”

 

W dniu 20 kwietnia 2012 r., w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie odbyło się Sympozjum Naukowe pn. „Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków"*, zorganizowane przez tę uczelnię wspólnie z Ministerstwem Finansów. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele ośrodków akademickich z całego kraju, a także pracownicy instytucji publicznych.

Uroczystego otwarcia sympozjum oraz powitania gości i licznego audytorium dokonał Rektor Szkoły Głównej Handlowej, JM prof. dr hab. Adam Budnikowski, a następnie przedstawiciele, zaangażowanego w przygotowanie konferencji, Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH – Dziekan Kolegium, prof. dr hab. Joachim Osiński, a także Kierownik Katedry Skarbowości, prof. dr hab. Bogusław Pietrzak. Następnie głos zabrała Dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów, dr Marta Postuła, która przedstawiła ogólne wprowadzenie do problematyki Sympozjum.Rysunek nr 1

Pierwszą sesję spotkania „Zarządzanie środkami publicznymi – budżet zadaniowy" poprowadziła prof. dr hab. Teresa Lubińskaz Uniwersytetu Szczecińskiego. W swoim wystąpieniu prof. Lubińska przedstawiła budżet zadaniowy w kontekście zasad budżetowych, podkreślając jednocześnie znaczenie tzw. nowoczesnych zasad budżetowych, realizowanych m.in. za pośrednictwem instytucji budżetowania zadaniowego. Jako druga referat wygłosiła prof. dr hab. Elżbieta Chojna-Duch z Uniwersytetu Warszawskiego, w sposób szczególny odnosząc się m.in. do kwestii znaczenia kontroli realizacji budżetu w zakresie wydatków – również w formie budżetowania zadaniowego, a także do zjawiska nasycania prawa finansów publicznych elementami planowania zadaniowego. Następny referat przedstawił prof. dr hab. Stanisław Owsiak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, który mówił o węzłowych problemach i dylematach związanych ze stosowaniem budżetu zadaniowego, w szczególności wskazując na znaczenie budżetu zadaniowego w systemie motywacji pracowników sektora finansów publicznych, a także wpływu tej metody budżetowania na proces ekonomizacji decyzji podejmowanych przez zarządzających środkami publicznymi. Pierwszą część sympozjum zakończył swoim wystąpieniem prof. dr hab. Eugeniusz Ruśkowski, omawiając możliwości wykorzystania w Polsce doświadczeń zagranicznych w zakresie budżetowania zadaniowego, ze szczególnym uwzględnieniem przykładów zastosowania tej metody budżetowania w Wielkiej Brytanii, we Francji i Holandii, podkreślając przy tym potrzebę wzmacniania procesu wdrażania budżetu zadaniowego m.in. poprzez szeroko zakrojoną społeczną debatę wokół tej kwestii, przy aktywnym udziale władzy ustawodawczej.   

Zdjęcie nr 2Na początku drugiej, popołudniowej sesji spotkania, którą prowadziła prof. dr hab. Agnieszka Alińska z Katedry Skarbowości KES SGH, wystąpiła prof. dr. hab. Krystyna Piotrowska-Marczak z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu przedstawiając pogląd, iż budżet zadaniowy może być narzędziem selektywnej racjonalizacji finansów publicznych, wspomagającym decyzje rządu o charakterze politycznym (w tym pro-oszczędnościowe), podkreśliła przy tym znaczenie powiązania budżetu zadaniowego ze strategicznymi kierunkami rozwoju państwa. Następnie głos zabrała dr Marta Postuła, która omówiła aktualne dylematy związane z planowaniem zdaniowym w Polsce, odnosząc je do najnowszych inicjatyw w zakresie sposobu ich rozstrzygnięcia. Kolejnym prelegentem była prof. dr hab.Jolanta Szołno-Koguc – Wojewoda Lubelski, prof. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która zaprezentowała najważniejsze wnioski z dotychczasowego procesu wdrażania budżetu zadaniowego w Polsce, przy szczególnym uwzględnieniu doświadczeń zadaniowych planów wydatków urzędów wojewódzkich, podkreślając zarazem znaczenie udziału w planowaniu zadaniowym nie tylko komórek finansowych, ale m.in. również – odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań – komórek merytorycznych. Na zakończenie drugiego panelu głos zabrała prof. dr hab. Beata Filipiak z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, postulując, aby budżet zadaniowy był instrumentem zwiększającym efektywność zarządzania środkami publicznymi w jst i zwracając jednocześnie uwagę na uwzględnienie w pomiarze zdań nie tylko aspektu ilościowego, ale również jakościowego. 

Zdjęcie nr 3Następnie, podczas dyskusji dotyczącej roli budżetu dla racjonalizacji wydatków, pośród licznych jej uczestników wystąpiła m.in. dr Ewa Hellich z Katedry Rachunkowości SGH, która zwróciła uwagę na znaczenie: możliwości zapewnienia elastyczności podejmowania decyzji oraz upowszechniania „świadomości kosztowej" (w tym roli dziedziny rachunkowości) przy realizacji budżetu zadaniowego, a także dr Andrzej Józef Kozłowski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, wskazujący na wagę budżetowania zadaniowego dla organów stanowiących jst, w samorządzie gminnym, w świetle rezultatów przeprowadzonych przez siebie badań. 

 W dyskusji kończącej II panel głos m.in. zabrała dr Zofia Szpringer z Biura Analiz Sejmowych, wyjaśniając, iż budżet zadaniowy może stać się ważną propozycją wychodzącą naprzeciw zapotrzebowaniom posłów w zakresie informacji merytorycznych wspomagających sprawowanie przez nich ich funkcji. Dyskusja została zakończona przez prof. dr hab. Agnieszkę Alińską, która omówiła i podsumowała najważniejsze wnioski wynikające z II części spotkania, a tym samym z całości Sympozjum, m.in. w kontekście potencjału instytucji budżetu zadaniowego jako narzędzia zarządzania i naprawy finansów publicznych w Polsce.

* Konferencję zrealizowano przy wsparciu z projektu systemowego pn. „Wsparcie przygotowania i wdrożenia budżetu zadaniowego na poziomie centralnym w latach 2008-2012", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

«Powrót