«Powrót

Notatka z XXV spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 24 maja 2012 r.

Notatka z XXV spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 24 maja 2012 r.

Notatka z XXV spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 24 maja 2012 r.

W ramach kontynuacji wspólnej inicjatywy Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych oraz Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska w dniu 24 maja 2012 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się kolejne spotkanie z audytorami wewnętrznymi jednostek sektora finansów publicznych. Spotkanie poprowadziła Pani Agnieszka Giebel, Dyrektor Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych. Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych IIA Polska reprezentowała Pani Marzena Staniszewska, Członek Zarządu Stowarzyszenia.
Prezentację pt. Zarządzanie przez cele w Ministerstwie Skarbu Państwa przedstawił Pan Andrzej Krawczyk - Naczelnik Wydziału Polityki Personalnej Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi Ministerstwa Skarbu Państwa, posiadający ponad 10-letnią praktykę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
Pan Andrzej Krawczyk zapoznał uczestników z praktycznymi aspektami procesu wdrażania zarządzania przez cele (ZPC) w Ministerstwie Skarbu Państwa (MSP), przedstawił możliwości kreatywnego zaadoptowania nowoczesnych teorii zarządzania wywodzących się z biznesu na potrzeby i możliwości administracji publicznej oraz powiązania ZPC z innymi obszarami zarządzania w MSP.
ZPC to technika zarządzania organizacją stanowiąca element usprawnienia zarządczego. Proces wdrażania ZPC w MSP rozpoczął się w 2009 r. Wdrożenie ZPC miało na celu:
  • zwiększenie świadomości pracowników o celach realizowanych przez urząd,
  • stworzenie narzędzia rozdysponowywania nagród w oparciu o ocenę efektów pracy komórek organizacyjnych.
Prelegent określił przykładowe źródła celów (np. plan działalności Ministra, przepisy prawa, regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych). Zwrócił uwagę, że utożsamianie celu ze źródłem celu jest częstym błędem, szczególnie na początku wdrażania ZPC. Cele urzędu powinny być znane wszystkim pracownikom i kaskadowane na kolejne poziomy organizacji. W zależności od poziomu, dla którego cele są określane, mogą być wykorzystywane różne źródła celów. Jednak aby jednostka działała efektywnie, cele na wszystkich poziomach muszą być spójne. W MSP sposób określania celów jest jednakowy do poziomu departamentu. W ramach departamentu, to dyrektor decyduje o sposobie dalszego kaskadowania celów. Należy pamiętać, aby ZPC nie stało się zbyt zbiurokratyzowane i nie pociągało za sobą konieczności wypełniania wielu skomplikowanych dokumentów. Należy również pamiętać, że ZPC ma uzupełniać inne systemy, a nie powielać pracę. Dlatego np. ocena pracowników przeprowadzana w ramach ZPC uzupełnia system oceny okresowej w służbie cywilnej. Ta pierwsza służy ocenie efektywności pracowników, podczas gdy druga dotyczy oceny kompetencji.
Pan Andrzej Krawczyk omówił także różne rodzaje celów (np. korporacyjne, wspólne, indywidualne, czy zespołowe) oraz źródła ich klasyfikacji.
W dalszej części prezentacji Pan Andrzej Krawczyk omówił przykładowe arkusze celów oraz tryby ich wypełniania (tryb informacyjny, konsultacyjny oraz partycypacyjny), a także elementy arkusza celów, w tym: definiowanie, rodzaj i dobór optymalnych mierników oraz określanie ich wagi. Prelegent zaznaczył, że definiując mierniki należy brać pod uwagę wyniki, a nie wysiłki. Zwrócił też uwagę na trudności w prawidłowym określaniu mierników. Mierniki powinny być określane w taki sposób, aby możliwe było wyrażenie ich w sposób ilościowy. Natomiast suma wag jednego celu nie może być większa niż 100%. Osiągnięcie takiego stanu wymaga odpowiedniego przeszkolenia uczestników procesu.
Na zakończenie Pan Andrzej Krawczyk omówił korzyści wynikające z wdrożenia ZPC w MSP. W pierwszej kolejności ZPC umożliwiło, zgodnie z celem wdrożenia tego narzędzia, ustanowienie nowego systemu podziału nagród uzależnionego od efektywności pracowników. ZPC podniosło świadomość pracowników odnośnie celów urzędu i poszczególnych komórek organizacyjnych oraz wartość pracy zespołowej. Ponadto, przy odpowiednim wykorzystaniu ZPC, wspiera on inne systemy w jednostce, tj. planowanie działalności, program zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzanie ryzykiem. Z efektów ZPC może także korzystać audyt wewnętrzny. Prelegent podkreślił, że aby wdrożenie ZPC przyniosło zakładane rezultaty niezbędne jest wsparcie kierownictwa jednostki.
 
bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 24.07.2012 Data publikacji: 24.07.2012 12:26 Data ostatniej modyfikacji: 12.12.2017 14:33
Autor: Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych Osoba publikująca: Monika Kos Osoba modyfikująca: Wojciech Jóźwicki
Rejestr zmian
«Powrót