«Powrót

Prognozy Komisji Europejskiej na lata 2016-2017

Prognozy Komisji Europejskiej na lata 2016-2017

Prognozy Komisji Europejskiej na lata 2016-2017

Najnowsza prognoza Komisji Europejskiej (KE) wskazuje, że KE pozytywnie ocenia fundamenty polskiej gospodarki. W stosunku do swoich zimowych prognoz, w wiosennej rundzie KE podwyższyła prognozy dla wzrostu PKB, równocześnie rewidując w dół oczekiwany poziom deficytu finansów publicznych.

Z prognozy KE wynika, że tempo wzrostu gospodarczego w Polsce w 2016 r. przyspieszy do 3,7%, a w 2017 r. wyniesie 3,6%, wobec 3,6% zanotowanych w 2015 r. Zdaniem KE głównym czynnikiem wzrostu PKB w tym okresie będzie popyt krajowy. W całym horyzoncie prognozy Polska pozostanie jednym z najszybciej rozwijających się krajów UE. Również w zakresie tempa wzrostu potencjalnego PKB w horyzoncie prognozy KE Polska pozostanie w czołówce wśród krajów UE. Jednym z czynników, który przyczynia się do wysokiego tempa wzrostu potencjału jest szybki wzrost produktywności pracy. Utrzymanie prognoz wzrostu potencjalnego PKB na stabilnym poziomie wskazuje, że KE pozytywnie ocenia fundamenty polskiej gospodarki.

Opracowane przez KE prognozy wzrostu PKB na lata 2016-2017 są nieznacznie niższe od przedstawionych w aktualizacji Programu konwergencji (m.in. z uwagi na oczekiwane niższe tempo wzrostu popytu inwestycyjnego w gospodarce polskiej), jak również od dostępnych obecnie prognoz innych ośrodków i konsensusu rynkowego. Narodowy Bank Polski oczekuje, że zarówno w 2016 r., jak i w 2017 r. gospodarka polska będzie rozwijać się w tempie 3,8%. Z kolei z prognoz publikowanych przez Reuters (mediana, kwiecień 2016 r.) wynika, że wzrost PKB w latach 2016-2017 wyniesie po 3,7%.

KE zakłada utrzymanie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (ang. general government) w 2016 r. poniżej 3%. Prognoza KE zakłada, że w 2016 r. ukształtuje się on na poziomie 2,6% PKB, co oznacza poprawę prognozy wyniku sektora o 0,2 pkt. proc. w stosunku do prognozy lutowej. Prognoza KE wskazuje równocześnie na ryzyko przekroczenia wartości referencyjnej w 2017 r. (3,1% PKB). Wynika to ze stosowanego przez KE podejścia, tj. nieuwzględniania wymogów związanych ze stosowaniem stabilizującej reguły wydatkowej oraz efektów planowanych przez Rząd działań zwiększających ściągalność podatków, obejmujących m.in.:

  • wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, której celem jest zwalczanie sztucznych czynności (lub ich zespołów) wykorzystywanych zazwyczaj do unikania zapłaty podatku,
  • obniżenie limitu na transakcje gotówkowe pomiędzy firmami z 15 000 EUR na 15 000 PLN, mające na celu zmniejszenie liczby oszustw podatkowych związanych z wystawianiem nierzetelnych faktur,
  • utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej, co pozwoli na zwiększenie efektywności poboru podatków,
  • informatyzację kontroli ksiąg podatkowych – wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego,
  • utworzenie przez Skarb Państwa spółki celowej, która będzie realizowała zadania związane z unowocześnieniem i rozbudową systemów teleinformatycznych resortu finansów w celu wsparcia wykrywania naruszeń prawa podatkowego,
  • utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych, dzięki którem nastąpi zwiększenie dyscypliny podatkowej.

Prognoza KE, podobnie jak przyjęta przez rząd aktualizacja Programu konwergencji, nie uwzględnia dyskutowanych obecnie zmian dotyczących ustawowego wieku emerytalnego i kwoty wolnej od podatku dochodowego, w zakresie których nie zapadły jeszcze ostateczne rozstrzygnięcia.

Priorytetowym celem rządu jest wspieranie inkluzywnego wzrostu gospodarczego przy prowadzeniu polityki budżetowej w ramach ograniczeń wynikających z prawa krajowego i unijnego. Rozwiązania w obszarze polityki społeczno-gospodarczej będą implementowane w ramach ograniczeń wynikających w szczególności ze stabilizującej reguły wydatkowej oraz limitu 3% PKB dla deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych. Takie podejście do polityki budżetowej Rząd jednoznacznie zadeklarował w przekazanej Komisji Europejskiej i Radzie Ecofin aktualizacji Programu konwergencji.
 

«Powrót