Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

«Powrót

Jedenaste sprawozdanie z działalności Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro

Jedenaste sprawozdanie z działalności Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro

Jedenaste sprawozdanie z działalności Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro

Opracowanie materiału nt. implikacji reformy instytucjonalnej strefy euro dla procesu wprowadzenia euro w Polsce to jedno z głównych działań omówionych w Sprawozdaniu Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro za okres od 1 października 2013 r. do 31 marca 2014 r., które 8 maja br. zostało przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich, 19 maja br. przez Komitet Rady Ministrów, a 22 maja br. przekazane do wiadomości członkom Rady Ministrów.

W okresie objętym sprawozdaniem przygotowano dokument pt. Implikacje reformy instytucjonalnej strefy euro dla procesu wprowadzenia euro w Polsce, w którym podjęto próbę jakościowej oceny korzyści i kosztów wprowadzenia euro w Polsce związanych z reformą instytucjonalną strefy euro oraz implikacji tych zmian dla procesu przygotowań do wprowadzenia euro w Polsce. W opracowaniu podkreślono, iż w momencie wprowadzenia euro Polska stanie się częścią bardziej zintegrowanego obszaru walutowego, wyposażonego w wiele nowych rozwiązań, których celem jest poprawa stabilności strefy euro. Podjęte w tym celu działania stanowią bezpośrednią odpowiedź UE na słabości instytucjonalne strefy euro. Ich wdrożenie, przy założeniu skutecznego przestrzegania, powinno przynieść liczne korzyści, jednak wiązać się będzie również z koniecznością dokonania dodatkowych dostosowań na drodze do strefy euro (m.in. potrzeba ratyfikacji traktatu o utworzeniu ESM i zapewnienia zgodności polskiego systemu instytucjonalnego z zapisami tzw. paktu fiskalnego) oraz może być źródłem zagrożeń. Większy stopień koordynacji polityki gospodarczej w ramach strefy euro, w tym m.in. w zakresie polityki fiskalnej oraz polityki makroostrożnościowej może bowiem istotnie ograniczyć możliwość reakcji na dotykające nasz kraj zaburzenia gospodarcze.

W okresie sprawozdawczym odbyło się siódme posiedzenie Narodowego Komitetu Koordynacyjnego ds. Euro – organu odpowiadającego za przygotowanie i przedstawienie Radzie Ministrów propozycji działań lub wniosków mających na celu przygotowanie Rzeczypospolitej Polskiej do wprowadzenia euro – oraz czternaste posiedzenie Rady Koordynacyjnej – organu mającego za zadanie m.in. koordynowanie działań przygotowawczych do wprowadzenia euro, w tym prac Zespołów Roboczych i Grup Zadaniowych. Na posiedzeniach tych gremiów omówiono przygotowane przez Grupę Zadaniową ds. Dostosowania Systemów Informatycznych w Administracji Publicznej rekomendacje w sprawie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego dot. systemów informatycznych w okresie poprzedzającym przyjęcie w Polsce waluty euro. Dokonano podsumowania dotychczasowych prac nad aktualizacją Narodowego Planu Wprowadzenia Euro, omówiono strategię i uwarunkowania dalszych prac nad dokumentem oraz zaprezentowano wnioski z ww. analizy nt. implikacji reformy instytucjonalnej strefy euro dla procesu wprowadzenia euro w Polsce.

Biuro Pełnomocnika Rządu publikuje regularnie w serwisie www.euro.mf.gov.pl efekty prac analitycznych związanych z integracją walutową Polski ze strefą euro. W okresie sprawozdawczym ukazywał się regularnie Monitor konwergencji nominalnej, w którym przedstawiano stan wypełnienia przez Polskę kryteriów z Maastricht. Opublikowano także kolejny numer Monitora konwergencji realnej (uprzednio Monitor konwergencji cyklicznej), którego głównym celem jest przedstawienie stanu konwergencji realnej krajów Unii Europejskiej.

Szczegółowe informacje na temat działań Pełnomocnika Rządu i międzyinstytucjonalnej struktury ds. wprowadzenia euro w okresie sprawozdawczym, znajdują się w najnowszym sprawozdaniu dostępnym w zakładce Pełnomocnik Rządu ds. Euro.

«Powrót