Wbrew pojawiającym się ostatnio opiniom, w związku z trwającym kryzysem finansów publicznych w niektórych państwach członkowskich strefy euro, a w szczególności w Grecji, intencją Rządu wciąż jest dążenie do możliwie szybkiego przyjęcia euro przy jednoczesnym uwzględnieniu warunków bezpiecznego przyjęcia wspólnej waluty. Stanowisko takie zostało wyrażone m.in. w przyjętym przez Rząd 27 kwietnia 2009 r. dokumencie Uwarunkowania realizacji kolejnych etapów Mapy Drogowej Przyjęcia Euro przez Polskę, którym określono strategię bezpiecznego wypełnienia kryteriów przyjęcia euro.
Zaburzenia na rynkach finansowych i związana z tym nadmierna zmienność kursu złotego, przesunięcie perspektywy spełnienia kryterium fiskalnego w efekcie spowolnienia gospodarczego, a także brak osiągnięcia porozumienia politycznego odnośnie do przeprowadzenia formalnych dostosowań koniecznych do przyjęcia wspólnej waluty oznacza, że dotychczas nie zostały spełnione warunki bezpiecznego włączenia złotego do systemu ERM II, określone w w/w dokumencie.
Mając na uwadze wciąż bardzo wysoki stopień niepewności co do kształtowania się przyszłej sytuacji gospodarczej, określenie w obecnym momencie precyzyjnej daty wprowadzenia euro w Polsce byłoby obarczone bardzo dużym ryzykiem. Niezrealizowanie jednoznacznie wyznaczonego terminu miałoby konsekwencje w postaci obniżenia wiarygodności strategii integracji walutowej Rzeczypospolitej Polskiej ze strefą euro i związanych z tym niekorzystnych skutków gospodarczych. Polski Rząd za moim pośrednictwem kontynuuje jednak wszelkie niezbędne działania, które pozwolą przyjąć euro tak szybko, jak to będzie możliwe, a równocześnie w sposób bezpieczny i jak najbardziej korzystny dla gospodarki i społeczeństwa. Wyrazem determinacji do realizacji wyznaczonego celu było m.in. powołanie w listopadzie ub. r. specjalnej struktury organizacyjnej ds. wprowadzenia euro w Polsce, odpowiedzialnej za opracowanie pełnego zbioru działań przygotowawczych do integracji Polski ze strefą euro, w skład której wchodzi m.in. Narodowy Bank Polski.
Kontynuowanie przygotowań, w warunkach niepewności co do ostatecznego terminu przyjęcia przez Polskę euro, ma na celu zapewnienie gotowości do przyjęcia wspólnej waluty w momencie, gdy zostaną spełnione warunki ekonomiczne i polityczne określone w w/w dokumencie.
♦♦♦
Stanowisko Rządu w zakresie integracji ze strefą wynika z szacunków bilansu netto integracji ze strefą euro, które wskazują, że przystąpienie do strefy euro będzie korzystne dla Polski zarówno w krótkim, jak i w długim okresie. Bilans korzyści i kosztów przyjęcia przez Polskę euro jest na bieżąco analizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez RP, obecnie również z uwzględnieniem złej sytuacji gospodarczej w wybranych krajach strefy euro (m.in. Grecji). Główne korzyści z przyjęcia euro przez Polskę, wśród których wymienić należy m.in. redukcję kosztów transakcyjnych i ryzyka walutowego, a przez to intensyfikację wymiany handlowej, wzrost inwestycji oraz szybszy rozwój rynków finansowych i łatwiejszy dostęp do kapitału dla polskich kredytobiorców, pozostają w przeważającej mierze niezależne od sytuacji fiskalnej krajów członkowskich strefy euro. „Kryzys grecki" wprowadził natomiast większą niepewność co do skali korzyści z tytułu redukcji stóp procentowych, gdyż w jego efekcie nastąpiła znaczna dywersyfikacja ryzyka krajów członkowskich strefy euro.
Dywersyfikację tą należy jednak postrzegać raczej w kategoriach korekty „nienormalnej" sytuacji sprzed kryzysu. Rosnące zróżnicowanie rentowności obligacji skarbowych pomiędzy krajami strefy euro wskazuje, iż szeroko dyskutowane w ostatnich miesiącach problemy gospodarcze niektórych państw strefy euro skłaniają inwestorów do dokładniejszego monitorowania sytuacji gospodarczej, w szczególności fiskalnej, poszczególnych krajów członkowskich. Tym samym obecnie bilans netto z integracji Polski ze strefą euro zależy w jeszcze większym stopniu od krajowej sytuacji gospodarczej i jej postrzegania na arenie międzynarodowej oraz od sposobu przygotowania do przyjęcia euro.
W celu maksymalizacji korzyści i szans oraz minimalizacji kosztów i zagrożeń związanych z członkostwem w strefie euro konieczne jest zatem odpowiednie przygotowanie Polski do funkcjonowania we wspólnym obszarze walutowym, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i instytucjonalno-prawnym oraz organizacyjnym. Za realizację przygotowań w tych obszarach odpowiedzialna jest w/w struktura organizacyjna, której przewodniczę.