Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

«Powrót

Nowe Euroopracowanie nt. ochrony konsumentów w procesie wprowadzenia euro

Nowe Euroopracowanie nt. ochrony konsumentów w procesie wprowadzenia euro

Nowe Euroopracowanie nt. ochrony konsumentów w procesie wprowadzenia euro

Ukazał się nowy numer publikacji Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską z cyklu Euroopracowania, poświęcony ochronie konsumentów w procesie wprowadzenia euro.

Pierwsza część opracowania omawia główne obawy społeczne związane z wprowadzeniem euro, opisuje zjawiska cenowe, które wystąpiły w okresie wprowadzenia euro do obiegu gotówkowego w pierwszych dwunastu państwach strefy euro oraz wyjaśnia fenomen tzw. iluzji euro. Efektom cenowym, a także powstawaniu zjawiska iluzji euro, można skutecznie zapobiegać poprzez odpowiednią politykę, polegającą na zastosowaniu środków ochrony konsumentów oraz prowadzeniu efektywnej kampanii informacyjnej.

Druga, kluczowa część opracowania stanowi przegląd zastosowanych do tej pory rozwiązań z zakresu ochrony konsumentów w procesie wymiany waluty oraz dotyczących ich zaleceń instytucji europejskich. Do najważniejszych rozwiązań i środków ochrony konsumentów w procesie przejścia na euro należą: przepisy zakazujące stosowania innego kursu wymiany niż oficjalny, przepisy regulujące zasady przeliczania cen, podwójna ekspozycja cen, inicjatywy w zakresie uczciwych praktyk cenowych, publikacja „czarnych list" nieuczciwych przedsiębiorców, specjalne eurokalkulatory oraz kampanie informacyjne przygotowujące społeczeństwo do procesu wymiany. W opracowaniu skoncentrowano się na doświadczeniach 4 państw członkowskich, które wprowadziły euro w latach 2007-2009, tj. Słowenii, Cypru, Malty i Słowacji, opisano także strategię ochrony konsumentów w Estonii, która przystąpiła do strefy euro z dniem 1 stycznia br.

Opisane w opracowaniu doświadczenia innych państw oraz sformułowane na ich podstawie wnioski stanowią cenny materiał analityczny z punktu widzenia projektowania strategii ochrony konsumentów w procesie wprowadzenia euro w Polsce. Należy to do zadań Zespołu Roboczego ds. Ochrony Konsumentów.
 

«Powrót