Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

«Powrót

Piąty numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Piąty numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Piąty numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

W dziale „Analizy i materiały informacyjne" serwisu internetowego Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez RP ukazał się kolejny numer Monitora opinii publicznej, publikacji Biura Pełnomocnika przedstawiającej aktualne wyniki badań opinii publicznej dotyczące wprowadzenia euro w Polsce.

Najnowsze badania opinii publicznej wskazują na brak istotnych zmian w zakresie poparcia dla wprowadzenia euro w Polsce. Zwolennicy euro stanowią obecnie 30% badanych, podczas gdy jego przeciwnicy – 58%. Równocześnie zaobserwowano niewielki wzrost odsetka osób, które spodziewają się korzyści z wprowadzenia euro w Polsce oraz odnotowano zmniejszenie grupy osób, które nie negują pozytywnych stron wprowadzenia euro, lecz nie potrafią ich wskazać. Jednocześnie, prawie 30% respondentów nie widzi korzyści z wprowadzenia wspólnej waluty.

Zatrzymanie negatywnych tendencji w zakresie poparcia Polaków dla euro, w naszej opinii, wiąże się z jednej strony z publiczną debatą na temat euro, która była szczególnie intensywna w I kw. 2013 r. oraz z wdrażaniem zmian instytucjonalnych w UE/strefie euro. Z drugiej strony, wciąż widoczna jest niepewność dotycząca bilansu korzyści i kosztów z wprowadzenia euro w państwach należących do strefy wspólnego pieniądza, w kontekście trwającego od dłuższego czasu kryzysu w strefie eu¬ro.

Nadal odległa pozostaje preferowana przez badanych data wprowadzenia euro w Polsce. Istotne znaczenie w tym kontekście ma ustabilizowanie się sytuacji w strefie euro, które jest równocześnie jednym z podstawowych warunków dla określenia przez Rząd polskiej ścieżki integracji i momentu przyjęcia euro (por. filary strategii integracji określone w przyjętej przez Radę Ministrów Aktualizacji Programu Konwergencji 2013).

Ponadto zaobserwowano, że Polacy mają większą świadomość i jednocześnie zapotrzebowanie na wiedzę. W szczególności zaś odnotowano wzrost grupy respondentów odpowiadających, że narodowa kampania informacyjna w procesie wprowadzenia euro w Polsce powinna rozpocząć się przynajmniej na kilka lat wcześniej przed przyjęciem wspólnej waluty.

Nowy Monitor prezentuje wyniki badań przeprowadzonych w maju br. przez Ipsos Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Finansów na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej, w zestawieniu z majowymi wynikami badań Eurobarometru z serii Flash Eurobarometer „Introduction of the euro in the more recently acceded Member States" oraz Standard Eurobarometr „Public Opinion in the European Union".
 

«Powrót