Opracowywaniu Raportu na temat pełnego uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej (link do strony wewnętrznej) z 2009 r. towarzyszył proces badawczy, w ramach którego pracownicy Narodowego Banku Polskiego oraz eksperci zewnętrzni z ośrodków akademickich, instytutów naukowych oraz instytucji administracji publicznej zrealizowali projekty badawcze, mające na celu pogłębioną analizę korzyści i kosztów związanych z przyjęciem przez Polskę wspólnej europejskiej waluty. Wyniki tych analiz były konsultowane w ramach cyklu seminariów odbywających się w NBP, podczas których prezentowano i poddawano pod dyskusje założenia metodologiczne oraz wyniki projektów, a następnie po uzyskaniu pozytywnej recenzji zostały opublikowane.
Marek Szczerbak, Jan Misiórski, Grzegorz Pochopień - Wpływ przyjęcia przez Polskę euro na strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa
Marek Szczerbak, Jan Misiórski, Grzegorz Pochopień - Wpływ przyjęcia przez Polskę euro na strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa
Marek Szczerbak, Jan Misiórski, Grzegorz Pochopień - Wpływ przyjęcia przez Polskę euro na strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa
Przedmiotem analizy w raporcie jest wpływ przyjęcia przez Polskę euro na zarządzanie długiem w znaczeniu portfelowym, rozumianym jako sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa, w tym wybór rynków, instrumentów i terminów emisji. Wyróżniono cztery powiązane ze sobą aspekty wpływu wprowadzenia euro na proces zarządzania długiem publicznym w Polsce:
- Zmiany w otoczeniu makroekonomicznym
Podstawową zmianą będzie zastąpienie krajowej krzywej rentowności w złotych przez krzywą rentowności w euro, co wobec niższego poziomu stóp w strefie euro oznacza obniżenie kosztów obsługi długu. Samo wyznaczenie daty przyjęcia euro, o ile towarzyszy mu przekonanie rynków finansowych, że jest to zdarzenie pewne, prowadzi do oszczędności w kosztach obsługi długu. Ich źródłem jest zarówno konwergencja rynkowych stóp procentowych, mierzonych stawkami swap, jak i wzrost wiarygodności kredytowej emitenta. Ponadto wpływ operacji walutowych związanych z zarządzaniem długiem na podaż pieniądza i kurs walutowy na dużo większym obszarze walutowym stanie się nieznaczący.
- Zmiany w otoczeniu rynkowym
Krajowy rynek finansowy stanie się segmentem duSo większego i płynniejszego rynku euro. Dostęp do tego rynku radykalnie zmniejszy ryzyko natrafienia na barierę popytu oraz da zarządzającemu długiem znacznie większą swobodę w kształtowaniu profilu ryzyka. Do czynników podaSowych należeć będzie ograniczony wpływ emitenta na ceny rynkowe oraz bezpośrednia konkurencja ze strony innych emitentów rządowych.
- Zmiany w procesie zarządzania długiem
Realizacja celu strategii, tj. minimalizacji kosztów obsługi długu w długim horyzoncie czasu przy ograniczeniach związanych z ryzykiem odbywać się będzie w nowych warunkach zewnętrznych, obszarami decyzyjnymi o szczególnej wadze będą:
* rola emisji zagranicznych (ryzyko kursowe związane z długiem w euro, stanowiącym w 2007 r. ponad 70% długu zagranicznego zaniknie, rola emisji w innych walutach będzie wypadkową oceny potencjalnych korzyści i strat z punktu widzenia kosztu i ryzyka długu),
* zapewnienie SPW należytej płynności na rynku wtórnym,
* dostosowanie struktury instytucjonalnej zarządzania długiem do wyzwań i możliwości, jakie stwarza rynek euro.
- Aspekty prawne i techniczne związane z wprowadzeniem euro
Bezpośrednia konkurencja ze strony innych emitentów strefy euro sprawia, że większego znaczenia nabierają zasady i stawki opodatkowania dochodów z SPW. Wprowadzenie euro wiązać się będzie z przeliczeniem długu oraz wszystkich świadczeń z nim związanych ze złotego na euro, wymagać będzie również dostosowania infrastruktury rozliczeniowej i depozytowej rynku krajowego. Pożądana będzie również dalsza harmonizacja konwencji rynkowych.
Informacje o publikacji dokumentu
|
Rejestr zmian |