Jakie zmiany w prawie podatkowym w 2018 r. są szczególnie ważne dla przedsiębiorców?
Jedna z najistotniejszych zmian dotyczy najmniejszych firm, także tych prowadzących jednoosobową działalność i będących „vatowcami". Od stycznia bieżącego roku wszystkie podmioty składające deklaracje VAT-7lub VAT-7K,a więc również mikroprzedsiębiorcy, mają obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT i przesyłania jej do administracji skarbowej w formie jednolitego pliku kontrolnego – JPK_VAT. Już wcześniej takie informacje musiały przekazywać większe firmy. Wprowadzając JPK_VATdla wszystkich „vatowców", domykamy ważny obszar związany z uszczelnianiem systemu podatkowego.
Co to oznacza dla przedsiębiorcy?
Dane, dotyczące zakupów i sprzedaży, znajdujące się na fakturach VAT, przedsiębiorcy będą musieli wysyłać do administracji skarbowej w postaci „zaszyfrowanej",właśnie w Jednolitym Pliku Kontrolnym VAT (JPK_VAT). Dane te będą na bieżąco analizowane przez urzędników. Gdy pojawią się wątpliwości, podatnik otrzyma informację o stwierdzonych niezgodnościach i będzie mógł złożyć korektę, bez konsekwencji karno-skarbowych.
Czy przy tym nowym obowiązku możemy mówić również o korzyściach dla przedsiębiorców?
Oczywiście. JPK daje przedsiębiorcom wiele korzyści. Prowadząc ewidencję elektroniczną, mają lepszy kontakt z administracją skarbową i większą pewność prawidłowości swoich rozliczeń. Korzyścią dla przedsiębiorców jest ograniczenie fizycznych kontroli ze strony służb skarbowych. Funkcjonowanie pełnego systemu JPK doprowadzi niejako do automatyzacji procesu kontroli i wykrywania nieprawidłowości. Przedsiębiorcy przekażą nam dane na temat swojej działalności w przesyłanym co miesiąc JPK_VAT. Dzięki temu analiza rozliczeń podatkowych będzie prowadzona bez udziału podatnika, a fizyczna kontrola kierowana tylko tam, gdzie istnieje potwierdzone ryzyko nieprawidłowości. W statystykach już widać znaczne zmniejszenie liczby kontroli prowadzonych przez urzędy skarbowe u przedsiębiorców. W 2015 roku wszczęto 49 040 kontroli, w 2016 roku było ich 38 303, a w 2017 roku tylko 25 517. JPK jest jednym z narzędzi, które pozwala nam właściwie typować podmioty do kontroli i nie nękać wizytami urzędników uczciwych podatników. Proszę też nie zapominać, że uszczelniając system VAT, wspieramy równą konkurencję na rynku, poprzez eliminację nieuczciwych podatników. Każdy przedsiębiorca wie, jak trudne jest rywalizowanie z nieuczciwymi firmami, które wygrywają na rynku tylko dlatego, że nie płacą podatków. Nasze działania wyrównują szanse na biznesowy sukces.
Jakie są terminy przesyłania JPK_VAT?
Plik JPK_VATnależy wysyłać co miesiąc, nawet jeżeli składamy deklaracje kwartalne, w terminie do 25. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeżeli jest to dzień wolny od pracy, to plik można wysłać w następnym dniu roboczym. Taką sytuację mamy w lutym i w marcu, dlatego JPK_VATza styczeń firmy będą mogły wysłać do poniedziałku 26 lutego i odpowiednio za luty – do poniedziałku 26 marca. Apeluję jednak do przedsiębiorców, aby nie zostawiali tego zadania na ostatnią chwilę.
A jeżeli pojawią się błędy w plikach?
Zdajemy sobie sprawę, że musimy nauczyć ogromną grupę przedsiębiorców jak przesyłać JPK_VATi pomóc im wyeliminować błędy, które z pewnością na początku będą się pojawiać. Dlatego w pierwszej kolejności planujemy skupić się na edukacji i korygowaniu plików JPK_VAT. Jeśli zatem podczas analizy nadesłanego pliku wystąpią jakieś wątpliwości, przedsiębiorca otrzyma wiadomość SMS lub e-mail. Nie będzie to oznaczało kary ani rozpoczęcia kontroli, tylko prośbę o korektę i kontakt ze swoim urzędem skarbowym. Musimy jednak pamiętać, że JPK_VAT jest dokumentem podatkowym, którego Nie złożenie w terminie może być uznane za wykroczenie lub przestępstwo, dlatego do sprawy trzeba podejść poważnie.
Czy ministerstwo zapewnia podatnikom narzędzie, które pomoże przygotować i wysłać plik JPK_VAT?
Z początkiem lutego 2018 r. udostępniliśmy nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT– aplikację e-mikrofirma. Nie jest ona programem finansowo-księgowym. To intuicyjna aplikacja, ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności, gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej. E-mikrofirma umożliwia m.in.wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów, dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki aplikacji podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT(na podstawie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Skąd można pobrać e-mikrofirmęi pozostałe niezbędne pliki?
Aplikacja e-mikrofirma,a także formularz JPK_VATi aplikacja KLIENT JPK 2.0 oraz informacje, jak utworzyć i wysłać JPK_VAT, są dostępne na stronie jpk.mf.gov.pl.
Jak autoryzuje się przesyłane pliki?
Składany plik JPK_VATmożna uwierzytelnić podpisem kwalifikowanym albo bezpłatnym Profilem Zaufanym (eGO). Dodatkowo, wprowadziliśmy możliwość podpisywania pliku tzw. danymi autoryzującymi. Analogiczne rozwiązanie jest stosowane podczas składania rocznego zeznania podatkowego PIT.
Czy przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc oraz informację w zakresie JPK_VAT?
Wspieramy mikroprzedsiębiorców w wypełnianiu nowego obowiązku. Na stronie jpk.mf.gov.plpodatnicy znajdą już wszystkie potrzebne informacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Tak jak wspomniałem wcześniej, są tam również zamieszczone bezpłatne i bezpieczne narzędzia do utworzenia i wysłania JPK_VAT. Ponadto podpowiadamy podatnikom jak założyć bezpłatny Profil Zaufany (eGO). Na pytania przedsiębiorców odpowiadają konsultanci z Krajowej Informacji Skarbowej i pracownicy urzędów skarbowych. Korzystając z okazji, zapraszam przedsiębiorców do urzędów w dniach 14–23lutego oraz dodatkowo w soboty 17 i 24 lutego w godz. 9–13. Nasi eksperci wyjaśnią zasady tworzenia i wysyłania JPK_VAT. W przypadku pytań technicznych zachęcam do przesyłania ich na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl. Zapewniam, że będziemy służyć naszą wiedzą wszystkim podatnikom, którzy zwrócą się do nas o pomoc.