Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

Nowe Euroopracowanie nt. strategii komunikacyjnych i przeprowadzonych na ich podstawie kampanii informacyjnych w państwach strefy euro

Nowe Euroopracowanie nt. strategii komunikacyjnych i przeprowadzonych na ich podstawie kampanii informacyjnych w państwach strefy euro

Nowe Euroopracowanie nt. strategii komunikacyjnych i przeprowadzonych na ich podstawie kampanii informacyjnych w państwach strefy euro

Ukazał się nowy numer publikacji z cyklu Euroopracowania przygotowany przez Zespół Roboczy ds. Strategii Komunikacyjnej, poświęcony strategiom komunikacyjnym i przeprowadzonym na ich podstawie kampaniom informacyjnym w państwach strefy euro.

W opracowaniu wskazano główne elementy dotychczasowych strategii komunikacyjnych w procesie wprowadzenia euro i zidentyfikowano ich cechy wspólne. W każdej ze strategii wyodrębniono grupy docelowe, w tym grupy szczególnie wrażliwe, partnerów i multiplikatorów działań komunikacyjnych. Każda ze strategii została także podzielona na etapy działań komunikacyjnych, które były zróżnicowane pod względem zastosowanych narzędzi i kanałów komunikacji, jak również treści przekazu. Jednocześnie we wszystkich przypadkach, na etapie konstrukcji strategii, jak i później, podczas realizacji kampanii, monitorowano opinię publiczną, dostosowując prowadzone działania informacyjne do aktualnych potrzeb i nastrojów społecznych związanych z przyjęciem wspólnej waluty.

Zgodnie z główna tezą opracowania, nie istnieje jeden model kampanii informacyjnej nt. wprowadzenia euro w miejsce waluty narodowej, który w bezpośredni sposób zastosować można w przypadku Polski. Kampanie narodowe prowadzone przez 12 krajów przyjmujących euro w 2002 roku miały jedynie charakter uzupełniający w stosunku do ogólnej kampanii informacyjno-promocyjnej zaprojektowanej i realizowanej przez Europejski Bank Centralny we współpracy z Komisją Europejską. Z kolei cztery kampanie informacyjne krajów, które przyjęły euro w latach 2007–2009 zostały zaprojektowane dla państw o nieporównywalnym z Polską obszarze geograficznym i liczbą ludności.

Analiza praktycznych rozwiązań zastosowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, które przyjęły euro, stanowi cenne źródło informacji dla Polski, która wciąż znajduje się na ścieżce przygotowań do wprowadzenia wspólnej waluty europejskiej. Na uwagę zasługują zarówno inicjatywy warte naśladowania (tzw. dobre praktyki), jak i błędy, których w przypadku Polski będzie należało uniknąć.

Niniejszy materiał ma charakter roboczy. Opisane propozycje rozwiązań w procesie wprowadzenia euro odzwierciedlają stanowisko Zespołu Roboczego ds. Strategii Komunikacyjnej i nie są wiążące. Szczegółowy opis działań, które zostaną zastosowane w Polsce zostanie zawarty w Narodowym Planie Wprowadzenia Euro.