«Powrót

Notatka z II spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 24 czerwca 2010 r.

Notatka z II spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 24 czerwca 2010 r.

Notatka z II spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 24 czerwca 2010 r.

W dniu 24 czerwca 2010r. w Ministerstwie Finansów odbyło się kolejne spotkanie z audytorami wewnętrznymi jednostek sektora finansów publicznych w ramach wspólnej inicjatywy Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych oraz Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska.

Spotkanie poprowadził Pan Arkadiusz Pieniący, Prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska. W charakterze prelegentów wystąpili: Pan Krzysztof Chmurkowski, audytor wewnętrzny Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, członek SAW IIA Polska i SGI oraz Pan Sławomir Kacprzak, Dyrektor Departamentu DA. 

Pan Krzysztof Chmurkowski omówił proces wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem na przykładzie rozwiązań wprowadzonych w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. Pan Sławomir Kacprzak zaprezentował założenia do projektu rozporządzenia w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania.

Elektroniczna wersja przedstawionych prezentacji stanowi załącznik do tej informacji.

W trakcie pierwszej prezentacji miała miejsce dyskusja na temat logicznego modelu służącego do określania celów jednostki, metodyki oceny ryzyka, roli kierownictwa jednostki, właścicieli ryzyka oraz audytora wewnętrznego, a także możliwości oddziaływania jednostki nadrzędnej/nadzorującej na jednostkę podrzędną/nadzorowaną w procesie wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem. W prezentowanym modelu zarządzania ryzykiem wykorzystano mechanizm oddolnej identyfikacji i oceny ryzyka. Wyniki analizy ryzyka są przekazywane wyżej następnym szczeblom w strukturze organizacyjnej, np. wyniki analizy ryzyka w oddziale są przekazywane kierownictwu wydziału. Każdy wyższy szczebel w strukturze organizacyjnej może zmieniać wyniki analizy ryzyka dokonane na niższym szczeblu. Ostatecznie wyniki analizy ryzyka z wszystkich wydziałów trafiają do Komitetu Zarządzania Ryzykiem, który również ma prawo zweryfikować otrzymane wyniki analizy ryzyka. Większością ryzyk zarządza się na poziomie operacyjnym, czyli wydziałów i oddziałów. Kierownik jednostki jest właścicielem maksymalnie 6 najważniejszych ryzyk.

W drugim bloku tematycznym dotyczącym projektowanych rozwiązań prawnych z zakresu planu działalności i sprawozdania z wykonania planu działalności dyskutowano na temat:

- oczekiwanej liczby określonych celów zawartych w planie (oczekiwana liczba to maks. 5 celów w części planu dotyczącej celów priorytetowych oraz bez ograniczeń w pozostałych częściach planu),

- czy plan musi być przygotowany odrębnie dla każdego działu (jeden wspólny plan dla wszystkich działów kierowanych przez ministra),

- czy cele priorytetowe muszą być określone dla każdego działu (nie planuje się takiego wymogu, cele priorytetowe planu mogą odnosić się np. tylko do jednego z działów kierowanych przez ministra),

- czy cele muszą być powiązane z budżetem zadaniowym (nie muszą, ale mogą obejmować cele/priorytety, które stanowią jeden z elementów zadania określonego w budżecie zadaniowym; natomiast część B planu będzie zawierała informacje o wszystkich celach w ramach zadań budżetowych). 

Podjęto również dyskusję nt. okoliczności w jakich może być zastosowane zastrzeżenie w oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej (Departament DA planuje opracowanie wytycznych w tym zakresie) oraz możliwości wprowadzenia oświadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego (decyzja należy do jednostki samorządowej, w świetle obecnego stanu prawnego wymóg taki obejmuje jedynie ministerstwa).

Na koniec Pan Sławomir Kacprzak oraz Pan Arkadiusz Pieniący podziękowali uczestnikom za przybycie oraz zachęcili audytorów wewnętrznych do aktywnego udziału w spotkaniach w charakterze prelegentów i przesyłania propozycji prezentacji na kolejne spotkania.

Ponadto w związku z bardzo dużym zainteresowaniem spotkaniami podjęto następujące ustalenia organizacyjne:

  • spotkania będą odbywały się w ostatni czwartek miesiąca,
  • informacje dot. tematu i daty kolejnego spotkania oraz terminu nadsyłania zgłoszeń opublikowane zostaną w poniedziałek, w tygodniu poprzedzającym spotkanie (tj. ok. 1,5 tygodnia przed spotkaniem) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakładce: Szkolenia oraz na stronie internetowej Stowarzyszenia IIA Polska,
  • o zakwalifikowaniu będzie decydować kolejność zgłoszeń,
  • w przypadku rezygnacji z udziału w spotkaniu konieczne jest jak najszybsze poinformowanie Departamentu DA w celu umożliwienia udziału innym zainteresowanym.

Załączniki:

Prezentacja nt. Praktyczne aspekty wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem. Szanse i zagrożenia na przykładzie wybranej jednostki (plik pdf, 1,14 MB)

Prezentacja nt. Założenia do projektu rozporządzenia w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (plik pdf, 26,7 KB)

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 23.07.2012 Data publikacji: 23.07.2012 10:14 Data ostatniej modyfikacji: 12.12.2017 09:34
Autor: Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych Osoba publikująca: Elżbieta Książkiewicz Osoba modyfikująca: Wojciech Jóźwicki
Rejestr zmian
«Powrót