-
-
Notatka z LXX spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych (Audyt środków unijnych oraz prezentacja formularza samooceny audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów...
Źródło: Departament Polityki Wydatkowej
W dniu 22 listopada 2018 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych dotyczące audytu środków unijnych oraz formularza do...
-
Spotkanie z kierownikami komórek audytu wewnętrznego ministerstw i urzędów wojewódzkich dotyczące samooceny i oceny zewnętrznej audytu wewnętrznego
Źródło: Departament Polityki Wydatkowej
W dniu 28 czerwca 2018 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie z kierownikami komórek audytu wewnętrznego z ministerstw i urzędów wojewódzkich dotyczące samooceny i oceny zewnętrznej audytu...
Notatka z III spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 29 lipca 2010 r.
Notatka z III spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 29 lipca 2010 r.
Notatka z III spotkania audytorów wewnętrznych jednostek sektora finansów publicznych w dniu 29 lipca 2010 r.
W dniu 29 lipca 2010 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się kolejne spotkanie z audytorami wewnętrznymi jednostek sektora finansów publicznych (jsfp) w ramach wspólnej inicjatywy Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych (Departament DA) oraz Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska (SAW IIA Polska).
Spotkanie poprowadziła Pani Monika Kos, Naczelnik Wydziału ds. Współpracy z Zagranicą Departamentu DA.
W charakterze prelegentów wystąpili: Pan Marcin Dobruk, Członek Zarządu SAW IIA Polska oraz Pani Urszula Sojka, Naczelnik Wydziału ds. Analiz i Sprawozdawczości Departamentu DA.
Pan Marcin Dobruk przedstawił prezentację na temat relacji audytorów wewnętrznych z audytorami/kontrolerami zewnętrznymi. W trakcie prezentacji miała miejsce dyskusja na temat:
- standardów dot. współpracy z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi
Zwrócono uwagę na rolę Karty Audytu Wewnętrznego w jsfp, Standard 2050 Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego IIA, Standardy INTOSAI oraz Przewodnik Dobrych Praktyk National Audit Office (Brytyjski odpowiednik NIK), w którym zamieszczona jest gotowa lista kontrolna określająca kryteria dobrej współpracy.
- wpływu prestiżu komórki audytu wewnętrznego w jednostce na relacje pomiędzy audytorami wewnętrznymi a innymi wewnętrznymi i zewnętrznymi służbami kontrolnymi
- zakupu usług audytowych
Komórka audytu wewnętrznego (KAW), ze względu na największą wiedzę w tym zakresie, jest najbardziej predysponowana do udziału w wyborze audytora zewnętrznego (AZ) oraz określenia zakresu usług. Zgodnie ze standardami KAW może okresowo wnioskować o AZ. Kwestią dyskusyjną było czy jest właściwa do stworzenia odpowiedniej procedury – „zasad" wyboru AZ.
- koordynacji prac audytu wewnętrznego i zewnętrznego w jsfp
Zwrócono uwagę, że zgodnie ze Standardami IIA koordynacja ta powinna należeć do obowiązków KAW. Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę, że przy 1-osobowych stanowiskach pracy zaangażowanie KAW w koordynację AZ może odbywać się kosztem zadań własnych. Ponadto w praktyce, to kierownik jednostki decyduje o podziale obowiązków i czasami zadanie koordynacji jest przypisywane innym komórkom. Temat został otwarty do dalszej dyskusji.
Pani Urszula Sojka zaprezentowała wybrane wyniki analiz danych pochodzących z przesłanych informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku 2009 oraz planów audytu wewnętrznego na 2010 rok.
Wyniki analiz prowadzą do następujących wniosków:
- działalność podstawowa jednostek, odzwierciedlająca statutowe cele jednostek, jest w coraz większym stopniu przedmiotem zainteresowania audytu wewnętrznego; biorąc pod uwagę procentowy udział obszarów ryzyka w działalności podstawowej w ogólnej liczbie obszarów ryzyka obejmowanych zadaniami audytowymi w latach 2006-2009 należy dostrzec pozytywną tendencję wzrostową (odpowiednio: 13% w roku 2006, 29% w roku 2007, 27% w roku 2008 i 37% w 2009 roku);
- obejmowanie zadaniami zapewniającymi w większym stopniu działalności wspomagającej niż podstawowej jednostek wynika przede wszystkim ze znacznej dysproporcji tych działalności w identyfikowaniu obszarów ryzyka; audytorzy wewnętrzni wielu jednostek pomijają działalność podstawową w analizie ryzyka, a niektórzy zamykają ją do jednego obszaru ryzyka;
- podczas identyfikacji obszarów ryzyka należy w większym stopniu uwzględniać działalność podstawową jednostek; specyficzne uwarunkowania funkcjonowania jednostek (np. sądów) uzasadniające brak możliwości audytowania obszarów działalności podstawowej nie powinny wykluczać tej działalności z analizy ryzyka.
Prezentacja zawierała ponadto:
- wyniki pierwszych analiz dotyczących cyklu audytu w jednostkach podsektora rządowego i związaną z długością cyklu audytu liczbą identyfikowanych obszarów.
Audytorzy zwrócili uwagę, że w niektórych jednostkach działalność podstawowa wynosi ok. 40%, natomiast wspomagająca 60% działań jednostki, stąd prawdopodobnie wyniki dotyczące mniejszej identyfikacji obszarów ryzyka w działalności podstawowej. W opinii Departamentu DA analiza ryzyka jest prawidłowa jeśli odzwierciedla całą działalność jednostki i rzeczywisty podział na działania wspomagające i podstawowe. Określanie obszarów działalności podstawowej i wspomagającej powinno być dokonane dla każdej jednostki indywidualnie biorąc pod uwagę cel jej utworzenia i działania. Różnorodność działania jsfp uniemożliwia stworzenie jednego wzorca lub katalogu obszarów ryzyka. Biorąc jednak pod uwagę podobieństwa pomiędzy jednostkami występującymi w grupach o podobnym zakresie prowadzonej działalności identyfikacja obszarów ryzyka powinna być zbliżona. Dotyczy to zarówno ogólnej liczby zidentyfikowanych obszarów ryzyka jak i ich podziału na działalność podstawową i wspomagającą.
Bez względu na przynależność do grup jednostek niedopuszczalne jest pomijanie działalności podstawowej w analizie ryzyka.
Na koniec spotkania Pan Sławomir Kacprzak, Dyrektor Departamentu DA, dziękując za udział w spotkaniu zachęcił audytorów wewnętrznych do podzielenia się na kolejnych spotkaniach informacjami na temat stosowanych metod identyfikacji obszarów ryzyka. Propozycje prezentacji w tym zakresie można zgłaszać telefonicznie lub nadsyłać drogą mailową do Wydziału ds. Współpracy z Zagranicą.
Załączniki:
|
Informacje o publikacji dokumentu
|
Rejestr zmian |