«Powrót

31 maja Światowym Dniem bez Tytoniu

31 maja Światowym Dniem bez Tytoniu

31 maja Światowym Dniem bez Tytoniu

Opodatkowanie wyrobów tytoniowych to jedna z najskuteczniejszych metod ograniczenia palenia tytoniu, m.in. wśród młodzieży– wynika z badań rynku tytoniowego. Od 1995 r. do 2013 r. liczba palaczy w Polsce spadła o ponad jedną trzecią – z 12,5 mln do 8 mln osób.

Założeniem tegorocznej kampanii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jest – zgodnie z Ramową Konwencją o Ograniczeniu Użycia Tytoniu – promowanie koncepcji podwyższania akcyzy do poziomu, który zmniejszyłby konsumpcję wyrobów tytoniowych. Zwiększenie podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe jest uznawane za jeden z najbardziej efektywnych kosztowo mechanizmów kontroli rynku tych wyrobów. Badania dowodzą, że metoda ta jest szczególnie skuteczna w ograniczaniu konsumpcji wyrobów tytoniowych wśród osób o niższych dochodach oraz w zapobieganiu początkom nałogu u młodzieży.

Prowadzona od wielu lat konsekwentna polityka akcyzowa Ministra Finansów w stosunku do wyrobów tytoniowych, oparta na podwyższaniu stawek podatku akcyzowego na te wyroby ma za zadanie, oprócz celów fiskalnych, również realizację szeroko pojętych celów zdrowotnych. Jak wynika z Diagnozy Społecznej z 2013 r. liczba palaczy spada. Od 1995 r. ich odsetek zmniejszył się z 38 proc. do 26 proc., a w liczbach bezwzględnych spadł z 12,5 mln do 8 mln osób.

Według danych ośrodka zajmującego się badaniem rynku tytoniowego Cyber Service, Polacy wypalili w ubiegłym roku 46,6 mld szt. papierosów, tj. o 26 mld szt. mniej niż w 2006 r.

W załączeniu tabele nt. zmian stawek podatku akcyzowego na poszczególne wyroby tytoniowe oraz średnia cena paczki papierosów w latach 2004-2014.

Pliki do pobrania

«Powrót