«Powrót

Ruszył projekt „Obywatel”

Ruszył projekt „Obywatel”

Ruszył projekt „Obywatel”

Uruchomienie projektu „Obywatel" na który składają się trzy komponenty: strona internetowa, rządowy system informacji telefonicznej „Informacja dla obywatela" oraz rekomendacje dotyczące komunikowania się administracji z obywatelem, miało miejsce 31 lipca 2015 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt zainaugurowała premier Ewa Kopacz.

Strona internetowa

Na stronie www.obywatel.gov.pl (link otwiera nowe okno w innym serwisie)  zostało udostępnionych 101 kart  opisujacych  najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. Wsród tych kart znajdują się również karty przybliżające obywatelom funkcjonowanie19 wybranych rządowych portali tematycznych. Wreszcie informacje jak załatwić sprawę w urzędzie są dostępne w jednym miejscu. Bez podziału na resorty i właściwości, a według spraw życiowych. Opisy procedur są jak najprostsze. Każdy powinien je zrozumieć. Opisy były weryfikowane przez zwykłych obywateli – sprawdzaliśmy, czy po przeczytaniu rozumieją, jak załatwić daną sprawę.

System informacji telefonicznej „Informacja dla obywatela"

To rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod numery  telefonu Informacji dla Obywatela, dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. System działa na poziomie KPRM (infolinia centralna – 222 500 115) a w późniejszym etapie będzie rozwijany na poziomie resortowym (w sumie 33 osobne numery w ministerstwach i urzędach wojewódzkich).

System będzie także zbierał informacje o najbardziej skomplikowanych dla obywateli sprawach. Będą oni mogli zgłaszać swoje postulaty oraz opinie na temat administracji rządowej. Informacje te będą później analizowane w celu zaproponowania zmian w prawie.

Rekomendacje dotyczące komunikowania się administracji z obywatelem

W KPRM opracowano dwie publikacje ‒ rekomendacje dla urzędników:

  •         „Komunikacja pisemna"
  •         „Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich"

Publikacje „Komunikacja pisemna" i „Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich" dostępne są na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Ministerstwo Finansów od początku aktywnie uczestniczy w realizacji projektu „Obywatel".

«Powrót