«Powrót

Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa

Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa

Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa

Grafika przedstawiająca wykres słupkowy wskazujący na wzrost prezentowanych danych

Rada Ministrów przyjęła 22 kwietnia br. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014-2017. Dokument ten, na mocy znowelizowanej w 2013 r. ustawy o finansach publicznych, został opracowany w nowym układzie i składa się obecnie z dwóch części:

  1. Programu konwergencji,
  2. określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji.

Przygotowanie Programu konwergencji i jego coroczna aktualizacja są elementem procesu nadzoru budżetowego w UE i obowiązkiem wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej spoza strefy euro.

Program konwergencji. Aktualizacja 2014 został przygotowany zgodnie z wytycznymi dotyczącymi programów stabilności i konwergencji państw członkowskich UE. Zawiera on prognozę kształtowania się podstawowych zmiennych makroekonomicznych i fiskalnych do 2017 r., prezentuje główne cele polityki gospodarczej rządu i działania służące ich realizacji. Dokument przedstawia też podjęte i planowane działania dla zlikwidowania nadmiernego deficytu w 2015 r., zgodnie z rekomendacjami Rady Ecofin z 10 grudnia 2013 r.

Założenia makroekonomiczne

Wraz z oczekiwaną wyraźną poprawą kondycji ekonomicznej głównego partnera handlowego Polski, jakim jest UE, również w naszym kraju można oczekiwać korzystnych perspektyw wzrostu gospodarczego. Szacuje się, że wzrost PKB w Polsce w 2014 r. wyniesie 3,3%, czyli dwa razy więcej niż w 2013 r. W 2015 r. realne tempo wzrostu PKB wyniesie 3,8%, a w latach 2016-17 ustabilizuje się na poziomie 4,3%.
Wraz z poprawą koniunktury gospodarczej oczekiwane jest systematyczne zmniejszanie się stopy bezrobocia, po okresie jej wzrostu w latach 2009-13. Szacuje się, że w 2014 r. stopa bezrobocia spadnie do 9,8%, a w 2015 r. wyniesie 9,3%, by w okresie do 2017 r. zmniejszyć się do 7,9%.
Prognozuje się, że po wyraźnym spadku presji inflacyjnej w końcu 2012 r. i utrzymaniu się jej na niskim poziomie w 2013 r. również w roku bieżącym inflacja średnioroczna (mierzona CPI) pozostanie niska i wyniesie 1,2% w porównaniu z 0,9% w roku ubiegłym. W kolejnych latach przewiduje się, że presja inflacyjna będzie bardzo ograniczona i będziemy obserwować stopniowy powrót CPI w okolicę środka dopuszczalnych w ramach prowadzonej polityki pieniężnej wahań. W 2017 r., w związku z planowanym powrotem stawek podatku VAT do 22% z 23% oraz 7% z 8%, prognozowany jest tymczasowy spadek CPI do 2,2%.

Sytuacja finansów publicznych wraz z prognozą

Nominalny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2013 r. wzrósł o 0,4 pkt. proc. PKB w porównaniu do wyniku z 2012 r. i wyniósł 4,3% PKB. Przyczyną zwiększenia deficytu sektora była znacznie słabsza realizacja dochodów podatkowych, co z kolei było efektem pogorszenia się sytuacji gospodarczej kraju. Cykliczny wzrost deficytu w 2013 r. został ograniczony poprzez efekty podjętych wcześniej oraz dodatkowych działań rządu (jeszcze na jesieni ub.r. zarówno Ministerstwo Finansów, jak i Komisja Europejska prognozowały deficyt w 2013 r. na poziomie 4,8% PKB).
W kolejnych latach prognozuje się dalsze zacieśnienie polityki fiskalnej, prowadzące do osiągnięcia w 2014 r. jednorazowej nadwyżki w wysokości 5,8% PKB oraz w 2015 r. deficytu sektora na poziomie 2,5% PKB (według ESA95).
Terminowemu zlikwidowaniu nadmiernego deficytu służyć będzie m.in. wdrażanie pakietu działań ułatwiających podatnikom wypełnianie ich zobowiązań wobec państwa i podnoszących wydajność administracji podatkowej.
Zgodnie z Programem konwergencji, w 2016 r. powinno nastąpić zakończenie procedury nadmiernego deficytu na podstawie danych za 2015 r.

Cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji

Cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji stanowią najwyższy poziom zadaniowej klasyfikacji wydatków i odzwierciedlają podstawowe obszary działań (polityk) państwa. Cele i mierniki w bezpośredni sposób nawiązują do kluczowych priorytetów rozwojowych i kierunków polityki społeczno-gospodarczej, zdefiniowanych w najważniejszych krajowych (w szczególności Strategii Rozwoju Kraju 2020) i unijnych dokumentach strategiczno-programowych.
Pozostają one spójne z opracowywanym równolegle Krajowym Programem Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020" – Aktualizacja 2014/2015 oraz zaleceniami Rady UE z 9 lipca 2013 r.
Dla podkreślenia strategicznego kontekstu i powiązań polityki budżetowej z polityką rozwoju, cele i mierniki dla poszczególnych funkcji zaprezentowano w dokumencie według strategicznych obszarów interwencji publicznej, obejmujących sprawność i efektywność państwa, konkurencyjność gospodarki oraz spójność społeczną i terytorialną.
Realizacja przyjętych w dokumencie celów i wartości mierników, przyczyniać się będzie do osiągnięcie wizji rozwoju Polski wskazanej w Strategii Rozwoju Kraju 2020, umożliwiając wzmocnienie i wykorzystanie istniejących potencjałów rozwojowych oraz usuwanie zidentyfikowanych barier rozwojowych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa
 

«Powrót