«Powrót

Zrozumiała i fachowa informacja dla obywateli

Zrozumiała i fachowa informacja dla obywateli

Zrozumiała i fachowa informacja dla obywateli

Usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel przez stworzenie jednego miejsca w Internecie, gdzie informacje o sposobach załatwienia sprawy w urzędzie są opisane prosto i profesjonalnie, a także system telefoniczny „Informacja dla obywatela" oraz udoskonalenie korespondencji urzędowej to najważniejsze założenia projektu Obywatel. Rząd przyjął 26 maja 2015 r. uchwałę w sprawie przygotowania i wdrożenia tej inicjatywy.

Zrozumiała i fachowa informacja dla obywateli
Dzięki projektowi obywatele uzyskają możliwość znalezienia w serwisie informacyjnym Obywatel.gov.pl rzetelnego źródła informacji o usługach publicznych, sposobie ich załatwienia i możliwości realizacji online. Każda usługa będzie opatrzona kartą informacyjną, tj. przewodnikiem na temat wymaganych dokumentów, terminów i ewentualnych kosztów. Karty informacyjne będą napisane językiem zrozumiałym dla możliwie najszerszego grona odbiorców.

Dla osób preferujących kontakt telefoniczny, w tym osób wykluczonych cyfrowo lub mających kłopot ze zrozumieniem zawiłości procedur administracyjnych będzie dostępny system „Informacja dla obywatela". Będzie to jednolity system zarządzania połączeniami telefonicznymi oraz bazą wiedzy niezbędną do udzielania profesjonalnych odpowiedzi. „Informacja dla obywatela" zostanie oparta na centralnym systemie telefonów informacyjnych, który powstanie w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz systemie „resortowym", funkcjonującym we wszystkich ministerstwach, urzędach centralnych i urzędach wojewódzkich. Przewiduje się też współpracę z organizacjami pozarządowymi na poziomie ogólnopolskim i lokalnym, co dodatkowo pozwoli na wspieranie obywateli w rozwiązywaniu ich codziennych problemów.

Projekt obywatel to także krok do przodu w sposobie komunikowania się urzędów. Punktem wyjścia jest założenie, że informacje pisemne przekazywane przez administrację publiczną obywatelowi powinny być zrozumiałe. Dziś często osoby bez wiedzy prawniczej nie są w stanie samodzielnie analizować korespondencji otrzymywanej z urzędów. Dlatego zostaną przygotowane rekomendacje dotyczące komunikacji pisemnej oraz rozpatrywania sygnałów obywatelskich, które będą stosowane w administracji.

Więcej informacji na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

«Powrót