«Powrót

Komunikat MF dot. prac nad Rejestrem Dłużników Należności Publicznoprawnych

Komunikat MF dot. prac nad Rejestrem Dłużników Należności Publicznoprawnych

Komunikat MF dot. prac nad Rejestrem Dłużników Należności Publicznoprawnych

Ministerstwo Finansów informuje, że projekt założeń ustawy, który przewiduje utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych został uzgodniony.

W związku z doniesieniami medialnymi na temat Rejestru Dłużników Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że projekt założeń zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, obejmujący utworzenie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych w wyniku dyskusji w ramach konsultacji z innymi resortami oraz partnerami społecznymi został uzgodniony i 17 października został przekazany do dalszych prac legislacyjnych.

W trakcie bezpośrednich spotkań wyjaśnionych zostało wiele wątpliwości,  poszukując przy tym jak najlepszych rozwiązań służących realizacji celów tego projektu. Głównymi celami utworzenia Rejestru są: zwiększenie poziomu dobrowolnego regulowania należności publicznoprawnych i przez to zmniejszenie ilości wszczynanych uciążliwych dla zobowiązanych egzekucji administracyjnych, a także dostarczanie informacji o wiarygodności płatniczej dłużników ujętych w Rejestrze.

Tym ma się zasadniczo różnić Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych od rejestru dłużników niewypłacalnych w Krajowym Rejestrze Sądowym, który zawiera informacje o takich dłużnikach, wobec których egzekucja jest już bezskuteczna.

Wpis do rejestru dłużników nie nastąpi natychmiast od momentu np. spóźnienia się z wpłatą. Ten instrument  będzie stosowany po zakończeniu całego postepowania administracyjnego czy sądowego uwzględniając rozstrzygnięcia wydane w tych postępowaniach.

W wyniku wspólnych prac międzyresortowych oraz z udziałem partnerów społecznych  projekt założeń został zmieniony i uzupełniony także w kierunku zapewniającym właściwą ochronę prawa do prywatności osób indywidualnych, jak również zabezpieczenie systemu przed masowym przeszukiwaniem sieci w celu zdobycia informacji o zaległościach publicznoprawnych. Jednym z takich narzędzi zabezpieczających będzie dostępność do Rejestru wyłącznie  po zalogowaniu się do Portalu Podatkowego. Ponadto przyjęto jednakowe kryteria wyszukiwania dla wszystkich zainteresowanych podmiotów – zarówno urzędów publicznych, jak i osób indywidualnych: według numeru PESEL, NIP albo REGON.

Ministerstwo Sprawiedliwości pismem z dnia 8 października br., wniesionym już po konferencji uzgodnieniowej, uznało projekt za uzgodniony. Zmieniony i uzupełniony projekt założeń (link otwiera nowe okno w serwisie zewnetrznym) opublikowany został na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

«Powrót