«Powrót

Komunikat w sprawie projektu budżetu państwa na rok 2017

Komunikat w sprawie projektu budżetu państwa na rok 2017

Komunikat w sprawie projektu budżetu państwa na rok 2017

Ministerstwo Finansów informuje, że przekazało członkom Rady Ministrów wstępny projekt budżetu państwa na rok 2017, który przewiduje:

  • dochody budżetu państwa: 324,1 mld zł,
  • wydatki budżetu państwa: 383,4 mld zł,
  • deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 59,3 mld zł.

W warunkach porównywalnych nominalny poziom deficytu budżetu państwa nie odbiega od zaplanowanego w latach ubiegłych. Nominalny wzrost wynika z tego, że w przyszłym roku całość niedoboru środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zostanie pokryta z budżetu państwa w formie dotacji. Tymczasem w ubiegłych latach jego część była finansowana z pożyczki budżetu, która nie zwiększała prognozowanego deficytu.

Podstawowe wielkości budżetu środków europejskich na rok 2017 wynoszą:

  • dochody budżetu środków europejskich: 60,2 mld zł,
  • wydatki budżetu środków europejskich: 69,8 mld zł,
  • deficyt budżetu środków europejskich: 9,6 mld zł.

Projekt budżetu na rok 2017 został sporządzony z uwzględnieniem mechanizmów zawartych w przepisach prawa krajowego oraz unijnego: spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów wg. metodyki unijnej niższego niż 3% PKB, tj. wynosi 2,9% PKB.

Uwzględniając aktualne dane, a także uwarunkowania w otoczeniu zewnętrznym (możliwe scenariusze wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej) dokonano aktualizacji niektórych wskaźników makroekonomicznych.

Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne, które determinują prognozę dochodów na rok 2017 to:

  • wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,6%),
  • średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (1,3%),
  • nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (5,0%),
  • wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej (0,7%),
  • wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,5%).

Wzrost dochodów budżetu państwa w 2017 r. z jednej strony będzie generowany przez prognozowany wzrost gospodarczy przy jednoczesnym powrocie umiarkowanej inflacji, a z drugiej strony będzie efektem już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych. W 2017 r. warunki makroekonomiczne dla procesu gromadzenia dochodów budżetowych będą bardziej korzystne niż w 2016 r. Przewiduje się przyspieszenie tempa wzrostu PKB w ujęciu realnym oraz zmianę struktury wzrostu polegającą na zwiększeniu wkładu we wzrost popytu krajowego.

Na poziom dochodów podatkowych w 2017 r. wpływ będzie miało szereg działań mających na celu odbudowę strumienia dochodów podatkowych i uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatku VAT i CIT. Do działań tych należy m.in.:

  • wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania,
  • informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych (wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego),
  • uszczelnienie systemu podatku od towarów i usług. Przykładem tego typu działań jest wprowadzenie tzw. pakietu paliwowego.

Dodatkowo wzrost dochodów podatkowych będzie wynikał z projektowanej nowelizacji ustawy o grach hazardowych, która ma na celu ograniczyć skalę występowania szarej strefy w sektorze gier hazardowych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w ramach budżetu na rok 2017 zabezpieczono niezbędne środki na finansowanie działań nowych oraz kontynuację działań rozpoczętych w latach ubiegłych, z których najważniejsze to:

  • finansowanie Programu „Rodzina 500+",
  • planowane zmiany dotyczące wieku emerytalnego,
  • jednorazowe dodatki pieniężne dla niektórych emerytów i rencistów,
  • zwiększone nakłady na obronę narodową oraz infrastrukturę transportu lądowego,
  • podwyższenie kryteriów dochodowych oraz niektórych kwot świadczeń rodzinnych,
  • podwyższenie wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,
  • dofinansowanie do bezpłatnych leków dla osób, które ukończyły 75 rok życia,
  • większe dofinansowanie do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w celu szerszej dostępności do tych ubezpieczeń.
«Powrót