«Powrót

Komunikat ws. projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

Komunikat ws. projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

Komunikat ws. projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

Ministerstwo Finansów opracowało z końcem listopada projekt ustawy mający na celu zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego w latach 2015-2019. W ustawie o podatku akcyzowym zaproponowano czasowe - w latach 2015-2019 - obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o 25,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podwyższono wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.

Ministerstwo Finansów szacuje, że zmiany spowodują w latach 2015-2019 obniżenie wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych o około 500 mln zł w skali roku oraz wzrost o tę samą kwotę przychodów z opłaty paliwowej. To oznacza, że proponowana zmiana pozostanie neutralna dla ustalania wysokości cen paliw silnikowych.

Opłata paliwowa jest dzielona w proporcji 80% wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego oraz 20% wpływów do Funduszu Kolejowego. Nowelizacja pozwoli na zadedykowanie w latach 2015-2019 środków wynikających z podwyższenia opłaty paliwowej na rzecz Funduszu Kolejowego, w celu finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz utrzymania infrastruktury kolejowej.

Projekt ustawy wprowadza zmiany w trzech aktach prawnych: w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym.

Powyższe zmiany wynikają z potrzeby zwiększenia możliwości finansowych niezbędnych do realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej, innych wydatków finansowanych z tego funduszu oraz maksymalnego wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
W związku z założeniem przeznaczenia w latach 2015-2019 uzyskanych środków na finansowanie inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej równolegle zaproponowano stosowną nowelizację ustawy o Funduszu Kolejowym.
 

«Powrót