«Powrót

Sankcje za nielegalne urządzanie gier hazardowych – konstytucyjne

Sankcje za nielegalne urządzanie gier hazardowych – konstytucyjne

Sankcje za nielegalne urządzanie gier hazardowych – konstytucyjne

  1. Art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 ustawy o grach hazardowych przewidują nakładanie administracyjnych kar pieniężnych na podmioty urządzające gry na automatach poza kasynami gry. Wysokość takiej kary wynosi 12 000 zł od każdego automatu. Kara określona w tym przepisie jest wymierzana w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisu art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, który stanowi, że urządzanie gier na automatach jest dozwolone wyłącznie w kasynach gry.
     
  2. Trybunał Konstytucyjny w dniu 21 października 2015 r. orzekł, że „określona w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o grach hazardowych kara pieniężna w zbiegu z karą grzywny przewidzianą w art. 107 § 4 kodeksu karnego skarbowego nie jest niewspółmiernie dolegliwą lub nieracjonalną i dlatego nie stanowi nadmiernej reakcji państwa na naruszenie prawa".
     
  3. Trybunał Konstytucyjny stwierdził zgodność ww. przepisów ustawy o grach hazardowych z wywodzoną z art. 2 Konstytucji zasadą proporcjonalnej reakcji państwa na naruszenie obowiązku wynikającego z przepisu prawa.  
     
  4. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego został wydany przez pełen 15-osobowy skład Trybunału. Dwoje sędziów zgłosiło zdania odrębne.
     
  5. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, iż w przedmiotowej sprawie nie doszło do naruszenia zasady ne bis in idem, bowiem kara pieniężna w wysokości 12 000 zł wymierzana na podstawie ustawy o grach hazardowych nie jest sankcją penalną, nie ma na celu odwetu za popełniony czyn. Administracyjna kara pieniężna jest konsekwencją stwierdzenia przez organ naruszenia określonego w ustawie zakazu urządzania gier na automatach poza kasynem gry.
     
  6. Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawodawca nie naruszył zasady proporcjonalności, a zastosowane środki są konieczne, bowiem należy pamiętać, że rynek gier hazardowych stanowi specyficzną działalność gospodarczą, która wiąże się z wysokim ryzykiem wystąpienia negatywnych zjawisk w postaci prania brudnych pieniędzy, penetracji ze strony zorganizowanych grup przestępczych, oszustw.
     
  7. Trybunał Konstytucyjny zauważył, że wskazane cechy gier hazardowych uzasadniają obowiązek państwa reglamentowania i kontroli tej sfery działalności, a także określania i bezwzględnego stosowania sankcji za naruszenie przepisów ustawy o grach hazardowych. Ochrona interesu publicznego wymaga zatem wprowadzenia do systemu prawnego skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji prawnych za naruszenie realizujących interes publiczny obowiązków prawnych, takich jak obowiązek urządzenia gier na automatach wyłącznie w kasynach gry.
     
  8. Więcej informacji o motywach rozstrzygnięcia można znaleźć na stronie internetowej Trybunału Konstytucyjnego (link otwiera nowe okno w innym serwisie).
     
«Powrót