«Powrót

Stawki podatku akcyzowego na olej opałowy nie naruszają Konstytucji

Stawki podatku akcyzowego na olej opałowy nie naruszają Konstytucji

Stawki podatku akcyzowego na olej opałowy nie naruszają Konstytucji

Trybunał Konstytucyjny orzekł 6 grudnia 2016 r., że obowiązek uzyskania przez sprzedającego – w wypadku skorzystania z obniżonej stawki akcyzy – oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele opałowe, który umożliwia identyfikację nabywcy, nie narusza przepisów Konstytucji RP. 

Zdaniem Trybunału prawodawca ma prawo określać warunki, których spełnienie jest konieczne do skorzystania z ulg podatkowych, a także wskazywać skutki niedochowania tych warunków przez podatnika, które sprowadzają się najczęściej do utraty możliwości skorzystania z preferencji podatkowych.

W ocenie Trybunału, obowiązek uzyskania przez podatnika oświadczenia, które umożliwia identyfikację nabywcy, nie stanowi nadmiernej ingerencji w prawa podatnika, który chce skorzystać z obniżonej stawki akcyzy na olej opałowy. Natomiast rolą organów podatkowych i sądowych jest także stwierdzenie, w okolicznościach konkretnego postępowania, czy uzyskanie oświadczenia, które nie umożliwia identyfikacji nabywcy, wynikało z zaistnienia okoliczności, na które podatnik nie miał żadnego wpływu.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 65 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, a wcześniej przepisy rozporządzenia z 2004 r. określające warunki skorzystania z obniżonej stawki akcyzy na oleje opałowe, w rozumieniu przyjętym w utrwalonym orzecznictwie sądów administracyjnych, są zgodne ze wskazanymi wzorcami konstytucyjnymi.

Wydając wyrok 6 grudnia 2016 r. w sprawie SK 7/15 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że zgodne z przepisami Konstytucji RP są:

  • art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, rozumiany w ten sposób, że pojęcie „użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem" oznacza także sprzedaż olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe po uzyskaniu od nabywcy oświadczenia, o którym mowa w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, które nie umożliwia identyfikacji nabywcy;
  • § 4 ust. 1 i 2 w związku z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów;
  • § 4 ust. 5 w związku z § 3 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w brzmieniu obowiązującym do 14 września 2005 r., rozumiany w ten sposób, że uzyskanie oświadczenia, które nie umożliwia identyfikacji nabywcy oleju opałowego, jest utożsamiane z brakiem takiego oświadczenia.

Jednocześnie Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z przepisami Konstytucji RP art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym w związku z art. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 160, poz. 1341) w zakresie, w jakim odnosi się do obowiązków podatkowych powstałych przed 15 września 2005 r., z uwagi na brak wymaganego okresu przejściowego dla wejścia w życie tych przepisów. TK stwierdzając czasową niekonstytucyjność art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z 2004 r. uznał, że nowy stan prawny utrudnił podatnikom ocenę co do zakresu ciążących na nich obowiązków i naraził na wymierne straty finansowe.

W pozostałym zakresie Trybunał Konstytucyjny postępowanie umorzył.

«Powrót