«Powrót

Ustalenia ECOFIN z 6 maja 2014 r.

Ustalenia ECOFIN z 6 maja 2014 r.

Ustalenia ECOFIN z 6 maja 2014 r.

Ustalenia ECOFIN z 6 maja 2014 r.

Zwiększenie stabilności finansowej i zaufania do banków oraz ograniczenie strat ponoszonych przez podatników ma umożliwić przyjęta przez Radę ECOFIN dyrektywa ustanawiająca wspólne ramy dla działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych.

Odpowiednie instytucje krajowe zostały wyposażone we wspólne uprawnienia, dzięki którym będzie możliwe zapobieganie kryzysom bankowym oraz prowadzenie restrukturyzacji i likwidacji instytucji finansowych w uporządkowany sposób.

Ponadto Rada zatwierdziła decyzję w sprawie udziału UE w podwyższeniu kapitału Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (EFI). EFI został ustanowiony w 1994 r. dla wspierania zrównoważonego rozwoju oraz inwestycji związanych z finansowaniem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Działalność EFI obejmuje państwa członkowskie UE, Turcję oraz 3 państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – Islandię, Lichtenstein i Norwegię. Proponowane rozwiązania mają przywrócić normalne warunki prowadzenia akcji kredytowej na rzecz gospodarki, w szczególności MŚP.

W trakcie posiedzenia Rady ECOFIN ministrowie zapoznali się ze stanem prac nad dyrektywą w sprawie opodatkowania transakcji finansowych. Dziesięć państw, w ramach tzw. wzmocnionej współpracy, zapowiedziało, że zacznie stopniowe wdrażanie tego podatku od 2016 r. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie mają być gotowe do końca br. Polska, podobnie jak inne państwa nie planujące obecnie wprowadzenia podatku od transakcji finansowych, zwraca uwagę na potrzebę zapewnienia większej przejrzystości prac oraz przeprowadzenia dokładniej analizy skutków dla państw nieuczestniczących w tym projekcie.

Rada przyjęła także wnioski dotyczące pogłębionych przeglądów 17 państw członkowskich, które stanowią element procedury nierównowag makroekonomicznych. Potwierdziła, że w 14 państwach istnieją nierównowagi o różnym stopniu natężenia, w tym trzy z nich doświadczają nadmiernych nierównowag. Polska nie była objęta przeglądem.

W trakcie 16 dialogu ministerialnego z państwami kandydującymi ministrowie zapoznali się z ich sytuacją gospodarczą. Przyjęli także konkluzje, w których odnotowali postęp państw kandydujących w wypełnianiu wymogów określonych w Planie działania dotyczącego statystyki gospodarczej, monetarnej i finansowej i wskazali na konieczność podjęcia dodatkowych wysiłków w niektórych obszarach statystycznych. Ministrowie pozytywnie odnieśli się także do planów wzmocnienia dialogu w zakresie zarządzania gospodarczego z państwami kandydującymi, aby ułatwić im stopniowe wypełnianie gospodarczych kryteriów akcesyjnych i lepsze przygotowanie reform gospodarczych, w tym zwiększających konkurencyjność i zatrudnienie.
 

«Powrót