«Powrót

Podsumowanie V edycji szkoleń w dziedzinie budżetowania zadaniowego w administracji publicznej w 2012 r.

Podsumowanie V edycji szkoleń w dziedzinie budżetowania zadaniowego w administracji publicznej w 2012 r.

Podsumowanie V edycji szkoleń w dziedzinie budżetowania zadaniowego w administracji publicznej w 2012 r.

 

W dn. 31 lipca br. zakończyła się kolejna edycja szkoleń w dziedzinie budżetowania zadaniowego dla pracowników administracji publicznej. Tematyka zajęć o charakterze warsztatowo-seminaryjnym obejmowała dwa główne bloki tematyczne – ewidencję budżetu w układzie zadaniowym oraz sprawozdawczość w układzie zadaniowym.

Ogólnopolskie przedsięwzięcie edukacyjne w ramach projektu systemowego „Wdrożenie budżetu zadaniowego u wszystkich dysponentów środków budżetowych w latach 2008-2012" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na zlecenie Ministerstwa Finansów przygotował i przeprowadził zewnętrzny wykonawca, wyłoniony w przetargu nieograniczonym – firma COMBIDATA Poland Sp. z o.o.

Do zadań firmy należał m.in. nabór uczestników, którzy rekrutowani byli spośród pracowników komórek budżetowych i finansowo-księgowych dysponentów I, II i III stopnia, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.

Szkolenia zorganizowano w podziale na dwa rodzaje. W ramach szkoleń centralnych, które odbywały się w Warszawie, udział wzięli pracownicy jednostek centralnych oraz instytucji im podległych, a także państwowych osób prawnych, instytucji gospodarki budżetowej i agencji wykonawczych. W szkoleniach wojewódzkich z kolei, które odbywały się w 16 miastach wojewódzkich – osoby zatrudnione w jednostkach sektora finansów publicznych funkcjonujących na terenie danego województwa.

W trakcie realizacji szkoleń, wykonawca zbierał dane, które pozwoliły na dokonanie charakterystyki uczestników, oceny wykładowców, warunków, w jakich odbywały się szkolenia, a także oceny jakości i efektywności przeprowadzonych warsztatów. Jakość szkoleń mierzona była za pomocą ankiet ewaluacyjnych w postaci Arkuszy Indywidualnej Oceny Szkolenia (AIOS), w których uczestnicy szkoleń odpowiadali na pytania udzielając odpowiedzi w sześciostopniowej skali.

Organizatorzy tej edycji szkoleń zwrócili szczególną uwagę na ich efektywność. W celu jej zbadania, przygotowali dwa testy kompetencyjne, rozwiązywane przez każdego z uczestników – pierwszy przed rozpoczęciem zajęć (tzw. pre-test), a drugi na zakończenie (tzw. post-test). Obydwa testy zawierały 10 pytań jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Dany uczestnik mógł więc otrzymać max. 10 punktów za test. Uzyskanie wyniku z drugiego testu większego o min. 10 proc. od wyniku uzyskanego z pierwszego testu, oznaczało przyrost wiedzy.

Ogółem w okresie 2-31 lipca br. przeprowadzono 67 szkoleń. Łącznie wzięło w nich udział 1176 osób. Strukturę uczestników w podziale na rodzaj szkolenia (centralne, w ramach województw) przedstawia poniższy wykres.

Wykres nr 1

W kategorii uczestników szkoleń centralnych najliczniejszą grupę stanowili pracownicy państwowych osób prawnych (59 osób) oraz Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Finansów wraz z jednostkami podległymi (po 58 osób). Dokładną liczbę uczestników z instytucji centralnych w podziale na poszczególne jednostki przedstawiono na poniższym wykresie:

Dużym zainteresowaniem cieszyły się w szczególności szkolenia wojewódzkie – w każdym z 16 województw zrealizowano po dwie grupy szkoleniowe, a chętnych do udziału w szkoleniach było kilka razy więcej niż dostępnych miejsc szkoleniowych. Liczbę uczestników szkoleń w ramach województw przedstawia poniższy wykres:

Wykres nr 3

Pod względem statusu zawodowego uczestników, największy udział w analizowanej grupie przypadł członkom korpusu służby cywilnej (pracownicy i urzędnicy), którzy stanowili łącznie ok. 68 proc. wszystkich uczestników:

Wykres nr 4

Staż pracy uczestników przedstawia się bardziej zróżnicowanie – najliczniejszą grupę stanowiły osoby ze stażem pracy w przedziale 11-20 lat (30 proc.), następnie osoby ze stażem 6-10 lat (26 proc.) oraz 0-5 lat (22 proc.). Wielkość pozostałych grup natomiast nie przekroczyła 20 proc. ogólnej liczby uczestników:

Wykres nr 5

W odniesieniu do wieku uczestników szkoleń nie odnotowano większej dominacji któregokolwiek z badanych przedziałów. Najmniej liczną grupę stanowiły osoby do 24 lat i powyżej 64 lat.

Wykres nr 6

Poza danymi dotyczącymi struktury zawodowej i wieku uczestników, ankiety ewaluacyjne, które wypełniano na koniec każdego szkolenia, pozwoliły przede wszystkim na dokonanie oceny jakości szkoleń w następujących obszarach:

–program szkolenia i metody szkolenia,

–postawa i kompetencje trenera/wykładowcy,

–sposób organizacji szkolenia.

Z zebranych informacji wynika że uczestnicy na ogół pozytywnie oceniali program i metodykę zajęć. W 6-punktowej skali ocen, ponad 2/3 uczestników szkoleń zgodziło się ze stwierdzeniami oceniającym pozytywnie program (oceniając je na ocenę 4, 5 lub 6). Zestawienie ocen w przypisaniu do poszczególnych stwierdzeń przedstawia poniższy wykres:

Wykres nr 7

Uczestnicy szkoleń z reguły wysoko ocenili również trenerów – 96 proc. z nich przyznało, że postawa trenera była przyjazna, profesjonalna i zaangażowana. Natomiast 93 proc. oceniło, że kompetencje trenera były adekwatne do celów szkolenia. Taki wynik możliwy był do osiągnięcia m.in. dzięki prowadzonemu przez Zamawiającego monitoringowi – również w odniesieniu do kadry trenerskiej, której docelowy skład został pozytywnie oceniony przez uczestników, czego dowodem jest poniższy wykres:

Wykres nr 8

Zamawiający w odpowiedni sposób sformułował w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wymagania odnośnie zaplecza logistycznego szkoleń w celu zapewnienia uczestnikom odpowiednich warunków do nauki. Wszystkie sale szkoleniowe miały powierzchnię co najmniej 60 m2 i wyposażone były w klimatyzację, nagłośnienie oraz sprzęt multimedialny. W związku z tym, 97 proc. uczestników szkoleń oceniło warunki pracy co najmniej na ocenę 4 w sześciostopniowej skali, a prawie połowa uznała, że były bardzo wysokie (ocena 6). Lokalizacja i możliwość dojazdu do miejsca szkolenia zostały ocenione przez 98 proc. uczestników szkoleń na co najmniej 4, a 64 proc. uczestników szkoleń oceniło je bardzo wysoko (ocena 6).

Uczestnicy spoza danego miasta, w którym odbywały się szkolenia, mieli możliwość skorzystania z noclegu pod tym samym adresem, co sala szkoleniowa. 87 proc. z nich dokonało oceny warunków akomodacji na poziomie 4-6 w sześciostopniowej skali ocen. Dystrybuowane w trakcie warsztatów materiały szkoleniowe (notatniki, długopisy oraz skrypty w postaci papierowej i elektronicznej) 87 proc. uczestników szkoleń oceniło na poziomie 4-6.

Wykres nr 9

W obszarze efektywności szkoleń, badanym za pomocą wspomnianych wyżej testów kompetencyjnych, wykazano, iż na 1176 osób, przyrost wiedzy uzyskało 1014 osób, co stanowi 86 proc. wszystkich uczestników. Z kolei aż 76 proc. uzyskało przyrost wiedzy powyżej 20 proc.

Wykres nr 10

Wykres nr 11

Zebrane opinie uczestników wskazują, że szkolenia były dobrze dopasowane do ich potrzeb, a duże zainteresowanie udziałem w warsztatach jest dowodem na to, że przedsięwzięcia rozpowszechniające wiedzę w dziedzinie budżetowania zadaniowego są niezwykle potrzebne. Ufamy, że informacje zdobyte zarówno podczas dotychczasowych jak i przyszłych szkoleń stanowić będą cenne doświadczenie, podnoszące nie tylko kwalifikacje zawodowe, ale i skuteczność pracy w zakresie wdrażania budżetowania zadaniowego.

«Powrót