Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

«Powrót

Komunikat Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Euro

Komunikat Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Euro

Komunikat Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Euro

Wbrew pojawiającym się ostatnio opiniom, w związku z trwającym kryzysem finansów publicznych w niektórych państwach członkowskich strefy euro, a w szczególności w Grecji, intencją Rządu wciąż jest dążenie do możliwie szybkiego przyjęcia euro przy jednoczesnym uwzględnieniu warunków bezpiecznego przyjęcia wspólnej waluty. Stanowisko takie zostało wyrażone m.in. w przyjętym przez Rząd 27 kwietnia 2009 r. dokumencie Uwarunkowania realizacji kolejnych etapów Mapy Drogowej Przyjęcia Euro przez Polskę, którym określono strategię bezpiecznego wypełnienia kryteriów przyjęcia euro.

Zaburzenia na rynkach finansowych i związana z tym nadmierna zmienność kursu złotego, przesunięcie perspektywy spełnienia kryterium fiskalnego w efekcie spowolnienia gospodarczego, a także brak osiągnięcia porozumienia politycznego odnośnie do przeprowadzenia formalnych dostosowań koniecznych do przyjęcia wspólnej waluty oznacza, że dotychczas nie zostały spełnione warunki bezpiecznego włączenia złotego do systemu ERM II, określone w w/w dokumencie.

Mając na uwadze wciąż bardzo wysoki stopień niepewności co do kształtowania się przyszłej sytuacji gospodarczej, określenie w obecnym momencie precyzyjnej daty wprowadzenia euro w Polsce byłoby obarczone bardzo dużym ryzykiem. Niezrealizowanie jednoznacznie wyznaczonego terminu miałoby konsekwencje w postaci obniżenia wiarygodności strategii integracji walutowej Rzeczypospolitej Polskiej ze strefą euro i związanych z tym niekorzystnych skutków gospodarczych. Polski Rząd za moim pośrednictwem kontynuuje jednak wszelkie niezbędne działania, które pozwolą przyjąć euro tak szybko, jak to będzie możliwe, a równocześnie w sposób bezpieczny i jak najbardziej korzystny dla gospodarki i społeczeństwa. Wyrazem determinacji do realizacji wyznaczonego celu było m.in. powołanie w listopadzie ub. r. specjalnej struktury organizacyjnej ds. wprowadzenia euro w Polsce, odpowiedzialnej za opracowanie pełnego zbioru działań przygotowawczych do integracji Polski ze strefą euro, w skład której wchodzi m.in. Narodowy Bank Polski.

Kontynuowanie przygotowań, w warunkach niepewności co do ostatecznego terminu przyjęcia przez Polskę euro, ma na celu zapewnienie gotowości do przyjęcia wspólnej waluty w momencie, gdy zostaną spełnione warunki ekonomiczne i polityczne określone w w/w dokumencie. 


                                                                          ♦♦♦

Stanowisko Rządu w zakresie integracji ze strefą wynika z szacunków bilansu netto integracji ze strefą euro, które wskazują, że przystąpienie do strefy euro będzie korzystne dla Polski zarówno w krótkim, jak i w długim okresie. Bilans korzyści i kosztów przyjęcia przez Polskę euro jest na bieżąco analizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez RP, obecnie również z uwzględnieniem złej sytuacji gospodarczej w wybranych krajach strefy euro (m.in. Grecji). Główne korzyści z przyjęcia euro przez Polskę, wśród których wymienić należy m.in. redukcję kosztów transakcyjnych i ryzyka walutowego, a przez to intensyfikację wymiany handlowej, wzrost inwestycji oraz szybszy rozwój rynków finansowych i łatwiejszy dostęp do kapitału dla polskich kredytobiorców, pozostają w przeważającej mierze niezależne od sytuacji fiskalnej krajów członkowskich strefy euro. „Kryzys grecki" wprowadził natomiast większą niepewność co do skali korzyści z tytułu redukcji stóp procentowych, gdyż w jego efekcie nastąpiła znaczna dywersyfikacja ryzyka krajów członkowskich strefy euro.

Dywersyfikację tą należy jednak postrzegać raczej w kategoriach korekty „nienormalnej" sytuacji sprzed kryzysu. Rosnące zróżnicowanie rentowności obligacji skarbowych pomiędzy krajami strefy euro wskazuje, iż szeroko dyskutowane w ostatnich miesiącach problemy gospodarcze niektórych państw strefy euro skłaniają inwestorów do dokładniejszego monitorowania sytuacji gospodarczej, w szczególności fiskalnej, poszczególnych krajów członkowskich. Tym samym obecnie bilans netto z integracji Polski ze strefą euro zależy w jeszcze większym stopniu od krajowej sytuacji gospodarczej i jej postrzegania na arenie międzynarodowej oraz od sposobu przygotowania do przyjęcia euro.

W
celu maksymalizacji korzyści i szans oraz minimalizacji kosztów i zagrożeń związanych z członkostwem w strefie euro konieczne jest zatem odpowiednie przygotowanie Polski do funkcjonowania we wspólnym obszarze walutowym, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i instytucjonalno-prawnym oraz organizacyjnym. Za realizację przygotowań w tych obszarach odpowiedzialna jest w/w struktura organizacyjna, której przewodniczę.

«Powrót