Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

«Powrót

Przygotowania estońskich przedsiębiorstw do przyjęcia euro 1 stycznia 2011 r.

Przygotowania estońskich przedsiębiorstw do przyjęcia euro 1 stycznia 2011 r.

Przygotowania estońskich przedsiębiorstw do przyjęcia euro 1 stycznia 2011 r.

Z opublikowanych ostatnio badań Eurobarometru wynika, że na trzy miesiące przed wymianą waluty nieco mniej estońskich przedsiębiorców czuło się w pełni poinformowanymi na temat euro i procesu wymiany waluty niż ich poprzedników ze Słowacji, Cypru i Słowenii. Są jednak bardziej optymistyczni w związku z przystąpieniem do strefy euro.

Jedynie 27% ankietowanych estońskich przedsiębiorców na trzy miesiące przed przystąpieniem do strefy euro czuło się bardzo dobrze poinformowanymi na temat euro i procesu wymiany waluty, natomiast swój stopień poinformowania jako dobry oceniło prawie dwie trzecie przedsiębiorców (65%). Odsetki dla Słowacji (SK) i Cypru (CY) z badań przeprowadzonych w analogicznym okresie przed wprowadzeniem wspólnej waluty wynosiły: 37% i 53%, 61% i 32%. W Słowenii (SI) natomiast na miesiąc przed wprowadzeniem euro 92,5% przedsiębiorców uznało, że otrzymało wystarczającą ilość informacji.

Jednocześnie estońscy przedsiębiorcy są bardziej optymistyczni w stosunku do spodziewanych konsekwencji wprowadzenia euro dla swojej działalności gospodarczej w średnim i długim okresie. Ponad połowa z nich (55%) spodziewa się pozytywnych konsekwencji (SK – 47%, CY – 39%, SI – 33%), przeciwnego zdania jest natomiast 15% (SK – 15%, CY – 22%, SI – 57%), podczas gdy 12% nie ma opinii w tej kwestii.

Trzy czwarte ankietowanych zadeklarowało w październiku, że już rozpoczęli przygotowania do wymiany waluty, przy czym 12% uczyniło to już w 2009 r. lub wcześniej, a 19% między styczniem a czerwcem br. (czyli jeszcze przed decyzją Rady Ecofin o uchyleniu derogacji względem Estonii, por. Kalendarium strefy euro). 23% przedsiębiorców przyznało, że jeszcze nie rozpoczęli przygotowań.

Prawie wszyscy estońscy przedsiębiorcy (93%) na trzy miesiące przed wprowadzeniem euro byli świadomi obowiązku stosowania podwójnej ekspozycji cen w koronach estońskich i euro na pół roku przed i po przystąpieniu do strefy euro. Wśród głównych komplikacji związanych z wdrożeniem podwójnej ekspozycji cen najczęściej wskazywano na: zbyt dużą czasochłonność (39%), błędy w przeliczeniach dokonywanych przez pracowników (23%), niekompatybilność sprzętu elektronicznego (18%) oraz wysoki koszt (17%).

Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie października, tj. 3 miesiące przed datą wprowadzenia euro i obejmowało 353 przedsiębiorstwa (Flash Eurobarometer, 310, Preparing for the euro: survey among Estonian enterprises). Analogiczne badania zostały przeprowadzone na Cyprze w tym samym okresie przed przystąpieniem do strefy euro, natomiast na Słowacji i w Słowenii odpowiednio na sześć miesięcy i miesiąc przed przyjęciem wspólnej waluty. Dla Malty takie badania nie zostały przeprowadzone.
 

«Powrót