Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

    Badania wspierające Raport NBP (2009)

    Badania wspierające Raport NBP (2009)

    Badania wspierające Raport NBP (2009)

    Opracowywaniu Raportu na temat pełnego uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej (link do strony wewnętrznej) z 2009 r. towarzyszył proces badawczy, w ramach którego  pracownicy Narodowego Banku Polskiego oraz eksperci zewnętrzni z ośrodków akademickich, instytutów naukowych oraz instytucji administracji publicznej zrealizowali projekty badawcze, mające na celu pogłębioną analizę korzyści i kosztów związanych z przyjęciem przez Polskę wspólnej europejskiej waluty. Wyniki tych analiz były konsultowane w ramach cyklu seminariów odbywających się w NBP, podczas których prezentowano i poddawano pod dyskusje założenia metodologiczne oraz wyniki projektów, a następnie po uzyskaniu pozytywnej recenzji zostały opublikowane.

«Powrót

Anna Lipińska - The Maastricht Convergence Criteria and Optimal Monetary Policy for the EMU Accession Countries - exercise for Poland

Anna Lipińska - The Maastricht Convergence Criteria and Optimal Monetary Policy for the EMU Accession Countries - exercise for Poland

Anna Lipińska - The Maastricht Convergence Criteria and Optimal Monetary Policy for the EMU Accession Countries - exercise for Poland

The EMU accession countries are obliged to fulfill the Maastricht convergence criteria prior to entering the EMU. This paper uses a DSGE model of a two-sector small open economy, to address the following question: How do the Maastricht convergence criteria modify optimal monetary policy in an economy facing domestic and external shocks?
First, we derive the micro founded loss function that represents the objective function of the optimal monetary policy not constrained to satisfy the criteria. We find that the optimal monetary policy should not only target inflation rates in the domestic sectors and aggregate output fluctuations but also domestic and international terms of trade. Second, we show how the loss function changes when the monetary policy is constrained to satisfy the Maastricht criteria. The loss function of such a constrained policy is characterized by additional elements penalizing fluctuations of the CPI inflation rate, the nominal interest rate and the nominal exchange rate around the new targets which are potentially different from the steady state of the unconstrained optimal monetary policy.
Under the parameterization that aims to describe Polish economy, the unconstrained optimal monetary policy violates two criteria: concerning the CPI inflation rate and the nominal interest rate. The constrained optimal policy results in targeting the CPI inflation rate and the nominal interest rate that are 0.6% lower (in annual terms) than the CPI inflation rate and the nominal interest rate in the countries taken as a reference. The welfare costs associated with these constraints need to be offset against credibility gains and other benefits related to the compliance with the Maastricht criteria that are not modeled.

Powiązane linki

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 02.09.2009 Data publikacji: 07.09.2012 15:36 Data ostatniej modyfikacji: 07.09.2012 15:36
Autor: Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Euro Osoba publikująca: Agnieszka Szczypińska Osoba modyfikująca: Agnieszka Szczypińska
Rejestr zmian
«Powrót