Generalny Inspektor Informacji Finansowej informuje, że w dniu 19 kwietnia 2018 r. Parlament Europejski przyjął dyrektywę zmieniającą dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającą dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (tzw. V dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy).
Wydarzenia związane z atakami terrorystycznymi w państwach członkowskich pokazały, że pomimo przyjęcia w maju 2015 r. zaktualizowanych zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy, wciąż istnieją luki w nadzorze wielu środków finansowych wykorzystywanych przez terrorystów, od gotówki poprzez handel dobrami kultury aż do wirtualnych walut i anonimowych kart przedpłaconych.
Jednocześnie, obok kwestii finansowania terroryzmu, ujawniono znaczące luki w zakresie przejrzystości transakcji finansowych na całym świecie, które świadczą o tym, że „raje podatkowe" są często wykorzystywane jako miejsca siedziby podmiotów pośrednich, które służą stworzeniu dystansu pomiędzy rzeczywistym właścicielem a posiadanymi przez niego aktywami, często po to, by uniknąć lub uchylić się od płacenia podatków.
Dlatego też głównym celem V dyrektywy jest skuteczniejsze przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu i zapewnienie większej przejrzystości transakcji finansowych oraz podmiotów o charakterze korporacyjnym funkcjonujących na podstawie ram prawnych w Unii Europejskiej a mianowicie na podstawie dyrektywy (UE) 2015/849 (IV dyrektywa w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy).
Piąta dyrektywa w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy:
- zapewni zwiększenie przejrzystości faktycznej struktury własnościowej przedsiębiorstw i funduszy powierniczych poprzez publiczny dostęp do rejestrów beneficjentów rzeczywistych;
- ułatwi przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z wykorzystywaniem walut wirtualnych do finansowania terroryzmu (m.in. poprzez rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych o podmioty zajmujące się świadczeniem usług wymiany walut pomiędzy walutami wirtualnymi a walutami fiducjarnymi, a także dostawców kont walut wirtualnych) oraz poprzez nałożenie i ograniczenie korzystania z kart przedpłaconych (poprzez ograniczenie ich anonimowości);
- przewiduje lepsze zabezpieczenia transakcji finansowych z podmiotami z państw trzecich wysokiego ryzyka, m.in. dzięki wykorzystaniu list państw trzecich posiadających znaczne uchybienia w krajowych systemach walki z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu;
- zapewni istnienie scentralizowanych krajowych rejestrów kont bankowych i płatniczych lub centralnych systemów wyszukiwania danych we wszystkich państwach członkowskich;
- zwiększy uprawnienia jednostek analityki finansowej UE poprzez zapewnienie dostępu do szerszego katalogu informacji, w tym do scentralizowanych rejestrów krajowych kont bankowych i płatniczych lub centralnych systemów wyszukiwania danych, jak też rozszerzy ich uprawnienia w zakresie współpracy z innymi jednostkami analityki finansowej oraz właściwymi organami;
- zapewni wzmocnienie współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru.