Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

Drugi numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Drugi numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Drugi numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

W dniu dzisiejszym w dziale „Analizy i materiały informacyjne" serwisu internetowego Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro ukazał się kolejny numer Monitora opinii publicznej, publikacji Biura Pełnomocnika, przedstawiającej aktualne wyniki badań opinii publicznej na temat zagadnień związanych z wprowadzeniem euro w Polsce.

W porównaniu z poprzednim badaniem (z grudnia ub. r.) odnotowano spadek poparcia dla wprowadzenia euro w Polsce oraz jednoczesny spadek odsetka badanych przekonanych o korzystnym wpływie wprowadzenia wspólnej waluty na gospodarki państw strefy euro. Wzrósł także odsetek osób uważających, że z wprowadzeniem euro nie będą się wiązały żadne korzyści.

Wzrost eurosceptyzmu najprawdopodobniej jest reakcją polskiej opinii publicznej na ostatnie zawirowania w strefie euro związane z kryzysem finansów publicznych w Grecji oraz będącą jego efektem koniecznością szybkich i zakrojonych na szeroką skalę działań naprawczych, które spotkały się z gwałtownymi protestami społeczeństwa greckiego. Trudna sytuacja gospodarcza Grecji przełożyła się na tymczasowy spadek zaufania do strefy euro jako całości, co zaowocowało eurosceptyczną reakcją europejskiej, a w tym polskiej, opinii publicznej.

Mówiąc o kryzysie greckim, warto jednak mieć na uwadze, że za jego bezpośrednią przyczynę należy uznać przede wszystkim zaniechanie reform strukturalnych oraz niedostateczne przygotowanie do przyjęcia euro (strategia integracji oparta w dużej mierze na dostosowaniach jednorazowych), nie zaś sam fakt wprowadzenia wspólnej waluty. Doświadczenia Grecji powinny zostać uważnie przeanalizowane przez wszystkie państwa członkowskie przygotowujące się do przyjęcia euro, a wyciągnięte z analiz wnioski powinny zostać uwzględnione zarówno w strategii integracji ze strefą euro, jak i w skierowanej do ogółu społeczeństwa kampanii informacyjnej nt. integracji ze strefą euro.

Nowy Monitor prezentuje wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Finansów w czerwcu br. przez Ipsos Observer Sp. z o.o. na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej, w zestawieniu z nowymi (majowymi) wynikami badań Eurobarometru z serii Flash Eurobarometer, Introduction of the euro in the new Member States.