Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

Czerwcowe wydanie Monitora Konwergencji Nominalnej

Czerwcowe wydanie Monitora Konwergencji Nominalnej

Czerwcowe wydanie Monitora Konwergencji Nominalnej

W dzialeAnalizy i materiały informacyjne" serwisu internetowego Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Euro Przez Rzeczpospolitą Polską zamieszczono najnowsze, czerwcowe wydanie Monitora Konwergencji Nominalnej, publikacji Biura Pełnomocnika, w której przedstawiany jest bieżący stan wypełnienia przez Polskę i inne kraje Unii Europejskiej kryteriów konwergencji. Z przeprowadzonej analizy wynika, że Polska wypełnia obecnie dwa z czterech kryteriów konwergencji nominalnej.

W kwietniu 2015 r. Polska po raz kolejny znalazła się wśród trzech państw tworzących grupę referencyjną kryterium stabilności cen. Fakt ten jest jednoznaczny z wypełnianiem przez Polskę tego kryterium. Średnie 12-miesięczne tempo wzrostu indeksu HICP wyniosło -0,4% (historycznie najniższy poziom) i było niższe o 1,5 pkt. proc. od wartości referencyjnej. Wartość referencyjna została obliczona na podstawie danych z 3 państw UE o najbardziej stabilnych cenach, wśród których znalazły się Hiszpania, Polska i Węgry. Z grupy referencyjnej zostały wykluczone Grecja oraz Bułgaria, w których średnie 12-miesięczne tempo wzrostu cen było znacząco niższe od średniej w strefie euro (odpowiednio o 1,7 i 1,6 pkt. proc.). 

W kwietniu 2015 r. Polska wypełniała kryterium stóp procentowych. Średnia długoterminowa stopa procentowa za ostatnie 12 miesięcy wyniosła 2,8% (historycznie najniższy poziom), a tym samym ukształtowała się o 2,1 pkt. proc. poniżej wartości referencyjnej, która wyniosła 4,9%. Podstawą do obliczenia wartości referencyjnej były dane z Hiszpanii,  Polski  oraz Węgier. 

Kryterium fiskalne pozostaje niewypełnione ze względu na nałożoną na Polskę procedurę nadmiernego deficytu, aczkolwiek w maju br. Komisja Europejska rekomendowała Radzie Unii Europejskiej jej zakończenie. Uwzględniając wciąż ponoszone w I połowie 2014 r. koszty systemowej reformy emerytalnej  (wprowadzonej w 1999  r.) w wysokości 0,4% PKB, skorygowany w ten sposób (tj. porównywalny z krajami, które nie wdrożyły emerytalnego systemu kapitałowego) deficyt wyniósł bowiem 2,8% PKB. Należy oczekiwać, że w czerwcu br. zostanie podjęta przez Radę UE pozytywna decyzja w tej sprawie. Wówczas Polska będzie spełniała kryterium fiskalne.

Kryterium kursu walutowego nie jest wypełnione ze względu na fakt, że Polska nie uczestniczy w mechanizmie ERM II.