Euro w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską

Trzeci numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Trzeci numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Trzeci numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce

Trzeci numer Monitora opinii publicznej nt. euro w Polsce.

W dziale „Analizy i materiały informacyjne" serwisu internetowego Pełnomocnika Rządu ds. Wprowadzenia Euro ukazał się kolejny numer Monitora opinii publicznej, publikacji Biura Pełnomocnika, przedstawiającej aktualne wyniki badań opinii publicznej dotyczące wprowadzenia euro w Polsce.

W porównaniu z wynikami poprzedniego badania (z czerwca 2010 r.) odnotowano dalszy spadek poparcia dla wprowadzenia euro w Polsce. Ponadto, większy odsetek ankietowanych uważa, że wprowadzenie wspólnej waluty było niekorzystne dla gospodarek i obywateli państw strefy euro. Wzrósł także odsetek respondentów uważających, że z wprowadzeniem euro w Polsce nie będą wiązały się żadne korzyści.

Wyniki aktualnych badań odzwierciedlają naszym zdaniem reakcję polskiej opinii publicznej na trwające przez ostatnie kilkanaście miesięcy zawirowania w strefie euro i na europejskich rynkach finansowych, związane z kryzysem finansów publicznych w niektórych państwach strefy euro i niepewnością co do perspektyw ich rozwiązania. Trudna sytuacja gospodarcza przełożyła się na spadek zaufania do strefy euro jako całości, co zaowocowało eurosceptyczną reakcją europejskiej, a w tym polskiej, opinii publicznej.

Aktualne wyniki badań potwierdzają wcześniejszy wniosek o dużych potrzebach informacyjnych polskiego społeczeństwa w zakresie tematyki związanej z euro i jego wprowadzeniem w Polsce. Wskazuje na to fakt, iż jedynie co piąty badany czuje się dobrze poinformowany o euro, a prawie 70% Polaków odczuwa deficyt informacji w tym zakresie lub ich całkowity brak. Ponadto, co piąty Polak, choć nie neguje pozytywnych stron wprowadzenia euro, to jednak nie potrafi ich wskazać. Należy przy tym zauważyć, że przeprowadzone badania determinant poparcia społecznego dla euro wskazują, że stopień poinformowania respondentów jest jedną z kluczowych zmiennych wyjaśniających poziom poparcia dla wprowadzenia euro, która dodatkowo zyskała na ważności podczas trwających zawirowań w strefie euro.

Nowy Monitor prezentuje wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Finansów we wrześniu br. przez Ipsos Observer Sp. z o.o. na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej, w zestawieniu z ostatnimi (majowymi) wynikami badań Eurobarometru z serii Flash Eurobarometer, Introduction of the euro in the new Member States.