Ministerstwo Finansów po raz czwarty zabrało uczniów w misję edukacyjną. Trzy poprzednie odsłony projektu (2015 – Misja: Podatki, 2016 – Misja: Budżet, 2017 – Misja: Uczciwie płacę podatki) udowodniły, że uczniowie chętnie angażują się w tego typu projekty i są zainteresowani tematyką finansów. Misja czwartej edycji programu brzmiała: „Budżet. Ogarniamy wydatki".
Finansoaktywni to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów oraz nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Założeniem tej edycji było uświadomienie młodzieży, jak duże znaczenie ma budżet – od rodzinnego po budżet państwa – oraz w jaki sposób możemy decydować o wydatkach w naszej okolicy.
Budżet – jak to ogarnąć?
Co to jest budżet? Jakie są jego rodzaje i skąd się bierze? Dlaczego warto brać paragon? Dzięki materiałom dydaktycznym opracowanym przez specjalistów uczniowie mogli „ogarnąć" te zagadnienia w moment. Zdobyli równocześnie podstawową wiedzę o zarządzaniu finansami i poznali związek między płaceniem podatków (które stanowią najważniejszą część dochodów państwa), a jakością usług, z których wszyscy na co dzień korzystamy np. szkolnictwa i obiektów sportowych, opieki zdrowotnej, infrastruktury drogowej, bezpieczeństwa. Poznali też bliżej budżet partycypacyjny. Dowiedzieli się jak powstaje i w jaki sposób mogą wpływać na inwestycje w sąsiedztwie. Podpowiedzieliśmy im też, kto i w jaki sposób może zgłaszać swoje pomysły oraz jak przebiega proces ich wyboru.
Wszystko to w oparciu o przygotowane dla szkół bezpłatne zestawy edukacyjne. Zawierały one, podobnie jak w poprzednich edycjach: scenariusze lekcji, zestawy kart do gry, plakaty promocyjne, długopisy z logo programu, edukacyjny film animowany i prezentację multimedialną. Zestawy trafiły do 510 szkół. Były także pobierane ze strony www.finansoaktywni.pl (link otwiera nowe okno w innym serwisie) ponad 50 razy. Nadal można je stamtąd pobierać.
Uczniowie mogli także wziąć udział w konkursie, który wzorowany był na procesie przygotowania przez obywateli wniosków do budżetu partycypacyjnego. Ich zadaniem było przygotowanie projektu inwestycji o wartości maksymalnie 100 tys. zł i jego wypromowanie w szkole np. przez wydanie gazetki, audycję w radiowęźle czy stworzenie grupy poparcia w mediach społecznościowych. Zwyciężyły zespoły, które przygotowały najciekawsze pomysły.
Program ruszył 26 lutego br. i zakończył się 14 czerwca 2018 r. uroczystą galą finałową w Ministerstwie Finansów.
Wybór zwycięzców nie był łatwy. Finalistami mogli zostać autorzy tylko 10 prac, ze 179 zgłoszonych do konkursu. Projekty inwestycji były różnorodne i napływały z całej Polski. Uczniowie fantastycznie poradzili sobie z niełatwym zadaniem, udowadniając, że doskonale rozumieją odpowiedzialność związaną z dysponowaniem publicznymi pieniędzmi.
Laureaci IV edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni"
Szkoły podstawowe i Gimnazja:
- projekt pt. „Bieg po marzenia – cykl maratonów charytatywnych mających na celu spełnienie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci" – Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Bobolicach,
- projekt pt. „Gubertówka – centrum rekreacyjno-rozrywkowe nad rzeką Guber w Sępopolu" – Gimnazjum im. I. Sendlerowej włączone do Szkoły Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sępopolu,
- projekt pt. „O W A S OD (NOWA), czyli Opinogórska Weekendowa Akademia Seniora Od(nowa)" – Szkoła Podstawowa w Opinogórze Górnej,
- projekt pt. „Ogród zdrowych pokoleń" – Zespół edukacyjny nr 9, Szkoła Podstawowa nr 11 w Zielonej Górze,
- projekt pt. „Zdrowo przez Budzyń" – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Nowej Sarzynie.
Szkoły ponadgimnazjalne:
- projekt pt. „Multimedialny Szczecin" – Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Szczecinie,
- projekt pt. „Budowa parku do StreetWorkout i rozbudowania skateparku oraz budowa rolkowiska" – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. KZL w Lubaniu,
- projekt pt. „Twoje bezpieczeństwo – w Twoich rękach" – Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych im. Leona Janty-Połczyńskiego w Tucholi,
- projekt pt. „Multimedialny park historyczny" – Uniwersyteckie I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie,
- projekt pt. „Moje miasto Suwałki – interaktywna ścieżka poznawcza" – Zespół Szkół nr 2 II Liceum Ogólnokształcące im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach.
Program cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli: w ciągu 4 lat dotarliśmy do blisko 2500 szkół w całej Polsce. Więcej o programie na stronie projektu Finansoaktywni (link otwiera nowe okno w innym serwisie) i na profilu na Facebooku (link otwiera nowe okno w innym serwisie).