„Weź paragon ze sobą" to ogólnopolska kampania informacyjna Ministerstwa Finansów, która ma uświadomić Polakom z czym wiąże się niewydawanie paragonów fiskalnych na stacjach paliwowych i niezabieranie ich ze sobą, kiedy je otrzymują. Prowadzona była od września do listopada 2016 roku w ramach cyklicznej kampanii MF „Weź paragon".
Wstęp
Ministerstwo Finansów analizując mechanizmy występujące w szarej strefie odnotowuje coraz częstsze sygnały o nadużyciach występujących na stacjach paliw.
Jedną z najczęstszych nieprawidłowości jest niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie nieodebranych przez klienta paragonów fiskalnych. Proceder ten może mieć dalsze konsekwencje polegające na wystawianiu tzw. „pustych" faktur na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych. Uczestniczą w nim zarejestrowane i legalnie działające podmioty. „Puste" faktury to faktury niedokumentujące rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, mające na celu m.in. zawyżenie kosztów w działalności gospodarczej oraz zwiększenie podatku naliczonego. Dokumenty te następnie są przekazywane „umówionym" podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w celu wygenerowania niemających odzwierciedlenia w rzeczywistości kosztów działalności, a także nienależnego podatku naliczonego.
"Chcemy uczulić podatników na nadużycia związane z wyłudzaniem podatku VAT. Wystarczy, że każdy z nas tankując paliwo zabierze ze sobą paragon fiskalny, by zapobiec takim sytuacjom. Ważne jest dla nas nawiązanie współpracy z branżą paliwową, dla której również ta kwestia jest ważna. Dlatego partnerami kampanii są między innymi Polska Izba Paliw Płynnych oraz Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego" – mówi wiceminister finansów Leszek Skiba.
Działania informacyjne i edukacyjne są prowadzone równolegle do nowelizacji ustawy o VAT i akcyzie, stanowiącej tzw. pakiet paliwowy. Nowe rozwiązania zdecydowanie ograniczą możliwość dokonywania oszustw podatkowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przyczynią się do zwiększenia legalnej sprzedaży paliw oraz bezpieczeństwa ich nabywców.
Działania w ramach kampanii
Do współpracy przy tegorocznej akcji ministerstwo zaprosiło organizacje branżowe takie jak Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego i Polską Izbę Paliw Płynnych, a także Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i Policję.
W ramach kampanii w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce rozmieszczone były materiały informacyjne w postaci plakatów i plansz wyświetlanych na monitorach w salach obsługi podatnika. Na stronach www opublikowane zostały banery kierujące na dedykowaną kampanii zakładkę na stronie www.mf.gov.pl. Na stronie tej dostępne są materiały informacyjne m.in. do pobrania np. przez przedsiębiorców i dystrybucji w swoich firmach.
Uzupełnieniem kampanii była ogólnopolska akcja realizowana na wielkoformatowych ekranach wizyjnych rozmieszczonych w wybranych lokalizacjach na terenie całego kraju. Nośniki umieszczone były w miejscach o dużym natężeniu ruchu, szczególnie samochodowego, np. przy skrzyżowaniach ulic, przy stacjach paliwowych, przy drogach szybkiego ruchu.
Kampania była prowadzona przy aktywnym wsparciu rzeczników prasowych wszystkich izb skarbowych, którzy podjęli współpracę między inny z urzędami wydającymi dowody rejestracyjne oraz prawa jazdy jak również z największymi w regionie szkołami nauki jazdy.
Dla kogo kampania?
Tegoroczna edycja kampanii „Weź paragon" skierowana była do ogółu konsumentów i podatników, ze szczególnym naciskiem na kierowców. Ponadto skierowana była do przedsiębiorców, organizacji branżowych działających w sektorze paliw płynnych.
Apel
Ministerstwo apeluje również, by w przypadku, gdy stwierdzimy, że sprzedawca nie wydaje paragonów lub zbiera wystawione i nieodebrane paragony fiskalne zgłośmy te nieprawidłowości na numer bezpłatnej infolinii: 800 807 007 lub adres e-mail: powiadom_podatki@mf.gov.pl, które są przeznaczone m. in. do zgłaszania nadużyć występujących na stacjach paliw.
Materiały do pobrania:
O akcji „Weź paragon"
Kampania „Weź paragon" jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2004 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych efektów nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców. Duża grupa podatników sprzedających towary i świadczących usługi ma obowiązek ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących. Część przedsiębiorców uchyla się jednak od obowiązku ich instalowania. Są również i tacy, którzy mimo tego, że posiadają kasę rejestrującą nie ewidencjonują wszystkich swoich obrotów, a powinni to robić za każdym razem. Tego typu nadużycia wpływają na uszczuplenie wpływów z tytułu podatku VAT, co ma negatywny wpływ na budżet państwa i w efekcie na kondycję i rozwój całego społeczeństwa będącego odbiorcą usług finansowanych przez państwo, takich jak edukacja czy służba zdrowia. Po drugie zmniejsza to konkurencyjność uczciwego sprzedawcy lub usługodawcy, który rzetelnie płaci podatek VAT. Po trzecie wreszcie takie zachowania przyczyniają się do powiększania szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę.
W 2015 roku kampania odbywała się pod hasłem „Nie daj się oszukać - Sprawdź paragon" i dotyczyła branży gastronomicznej. Rok wcześniej, w 2014 roku, w odsłonie pod hasłem „Nie bądź jeleń. Weź paragon" Ministerstwo Finansów zachęcało podatników do brania paragonów, nawiązując współpracę z rysownikiem Andrzejem Mleczko.